Orang Ulu sambut baik RMK-10

0

Mengambil kira kepentingan kaum minoriti di Sarawak, kata Mutang

Mutang Tagal

Mutang Tagal

MIRI: Masyarakat Orang Ulu di sini menyifatkan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) mengambil kira kepentingan mereka sebagai kaum minoriti di Sarawak.

Bekas Ahli Parlimen Bukit Mas, Mutang Tagal berkata, fokus kerajaan untuk membantu golongan terpinggir yang tinggal di kawasan pedalaman, terutama di Sarawak amatlah dialu-alukan.

Beliau berkata, masyarakat pedalaman terutama kaum minoriti seperti Lun Bawang di Ba’Kelalan amat memerlukan kemudahan dan infrastruktur asas termasuk jalan raya.

“Pembinaan jalan raya penting untuk membolehkan

“Dengan adanya jalan, ia akan membuka peluang ekonomi dan meningkatkan status sosial penduduk di sana,” katanya ketika dihubungi semalam.

Mutang yang juga ahli Majlis Tertinggi Dewan Perniagaan dan Industri Dayak (DCCI) menambah, kemudahan jalan raya perlu diberi keutamaan memandangkankosnya lebih murah berbanding pengangkutan air atau udara.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan RMK-10 semalam berkata, fokus khusus akan diberi kepada golongan terpinggir yang tinggal di kawasan pedalaman, terutama yang mendiami di rumah panjang di Sabah dan Sarawak.

Menurut beliau, masih terdapat mereka yang hidup tanpa bekalan elektrik dan air dan jauh daripada kemudahan kesihatan.

Najib memberi jaminan akan membela mereka yang kurang bernasib baik untuk keluar daripada cengkaman kemiskinan.

Di bawah RMK-10, kerajaan akan membina jalan sepanjang 2,800 di Sarawak, manakala bekalan air kepada 95 peratus kawasan negeri ini.

“Kita amat menghargai keprihatinan PM untuk membangunkan lebih banyak kemudahan asas seperti bekalan air bersih dan elektrik untuk masyarakat pedalaman,” kata Mutang.

Beliau mencadangkan agar tenaga alternatif diperluaskan menggunakan mikro hidro, sistem hibrid solar, panel solar dan generator yang murah dan senang diselenggarakan

Menurut Mutang, di Ba’ Kelalan misalnya, penduduk di situ menggunakan lima mikro hidro yang dijana kuasa menggunakan air sungai.

penduduk di pedalaman akses dengan dunia luar.