Facebook punca perceraian

0

Beberapa kes di S’wak berpunca daripada pendedahan dalam laman web sosial

BINTULU: Meskipun Facebook belum diharamkan penggunaannya di negara ini, namun laman sosial tersebut di-katakan punca beberapa kes perceraian di negeri ini.

Peguam syarie daripada Jabatan Bantuan Guaman Kuching Mohd Zamri Abdul Hazis ber-kata, di Bintulu ada dua kes dan di Kuching satu kes perceraian gara-gara Facebook.

Tanpa mengulas lanjut kes-kes terbabit, beliau berkata: “Perbuatan mendedahkan hal berkaitan rumah tangga di laman sosial seperti Facebook bukan sahaja memalukan pihak lain (suami atau isteri) tetapi mampu meruntuh-kan perkahwinan.

“Sebab itu Facebook diharamkan di Timur Tengah.”

Beliau berkata demikian pada Forum Pemantapan Institusi Keluarga Menjana Pembangunan Ummah di sini, semalam.

Katanya, perbuatan mendedahkan masalah di Facebook ha-nya akan memburukkan lagi masalah yang dihadapi suami isteri meskipun ia dianggap sebagai cara mengatasi masalah.

Seelok-eloknya masalah rumah tangga perlu dirujuk kepada ahli kaunseling atau pegawai Jabatan Agama Islam, katanya.

“Facebook boleh digunakan untuk kegunaan lain, asal jangan diguna untuk meluahkan mas-alah rumah tangga,” katanya.

Sementara itu, Zamri berkata punca perceraian juga ada kaitan dengan darjat suami isteri.

Katanya, ada sesetengah isteri terbawa-bawa pangkat yang di-sandang di pejabat ke rumah sedangkan menurut Islam lelaki merupakan ketua keluarga.

“Si suami yang bekerja sebagai kerani biasa atau pembantu am dipandang rendah oleh si isteri kerana dia menerima gaji lebih tinggi,” katanya.

Sikap wanita seperti itu boleh me-nyebabkan masalah rumah tangga yang  menjurus kepada perceraian.

“Kadang-kadang kita perlu memilih pasangan yang sesuai apabila ingin mendirikan rumah tangga.

“Jika yang berijazah, pilihlah yang sama ada ijazah agar tidak wujud persoalan pangkat dalam kerja dan gaji setelah berkahwin,” katanya.

Sementara itu, Residen Bin-tulu Ismail Mohd Hanis ketika me-rasmikan penutupan forum ter-sebut berkata, pembentukan institusi keluarga yang kukuh      wajar diberi penekanan.

Katanya, negara maju wujud apabila institusi keluarga bahagia menyumbang terhadap pemba-ngunan masyarakat dan negara.

“Negara yang maju adalah bermula dengan keluarga bahagia. Sesebuah perkahwinan perlu dijaga seelok-eloknya agar masyara-kat terus membangun,” katanya.

Hadir sama, Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) Datu Mohidin Ishak dan Pengarah Biro Wanita, Jabatan Ketua Menteri Norjanah Razali.