NUPW mohon semakan untuk gaji yang lebih baik

0

Kesatuan fail permohonan batal sebahagian perintah Mahkamah Perusahaan yang tidak memberi faedah

NAIK GAJI: Seramai lebih kurang 300 pekerja ladang dan kilang kelapa sawit berhimpun secara aman berhubung keputusan Mahkamah Industri menolak permintaan naik gaji oleh Kesatuan Pekerja Ladang (NUPW) di luar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Duta di Kuala Lumpur, semalam. — Gambar Bernama



KUALA LUMPUR: Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Ladang (NUPW) semalam memfailkan permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) di sini untuk membatalkan sebahagian perintah Mahkamah Perusahaan yang didakwa tidak memberi faedah kepada 40,000 pekerja kilang kelapa sawit dan pemetik kelapa sawit.

NUPW memfailkan permohonan pada jam 2 petang di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi menerusi firma peguam Tetuan Kesavan & Co.

Dalam afidavit sokongan, Setiausaha Agung NUPW Datuk G. Sankaran menyatakan bahawa keputusan Pengerusi Mahkamah Perusahaan Ong Geok Lan, bertarikh 26 Nov,

2010 mengambil kira pertimbangan faktor-faktor tidak relevan dan gagal untuk melihat fakta-fakta berkaitan sebelum membuat keputusan.

Sankaran juga menyatakan bahawa Ong khilaf apabila membuat tafsiran undang-undang berkaitan perjanjian kolektif di mana ganti rugi adalah bertentangan dengan skim umum, polisi dan hasrat Akta Hubungan Perindustrian 1967.

Beliau menegaskan Menteri Sumber Manusia telah merujuk perkara itu ke Mahkamah Perusahaan untuk timbang tara selepas NUPW dan persatuan Pengeluar Pertanian Malaysia (MAPA) pada 22 Dis, 2008 gagal mencapai persetujuan berhubung dua perjanjian kolektif bagi pekerja kilang kelapa sawit dan pemetik kelapa sawit yang tamat pada 30 Jun, 2008.

Sankaran menyatakan bahawa mahkamah juga “gagal menjelaskan” tentang tarikh penguatkuasaan perjanjian kolektif yang baru serta tempoh perjanjian berkenaan seperti yang disyaratkan mengikut Seksyen 30(7) akta itu.

Ong, dalam keputusannya, menyatakan tarikh pemberian ganti rugi berkuatkuasa pada 1 Nov, 2010 dan akan kekal dilaksanakan berterusan bagi tempoh tiga tahun.

Sankaran memberitahu pemberita kemudian bahawa perintah mahkamah itu secara umumnya tidak menguntungkan pekerja ladang, dan ia gagal untuk melindungi hak para pekerja seperti yang diperuntukkan undang-undang.

“Mahkamah Perusahaan gagal untuk memastikan imbuhan lebih baik kepada para pekerja dan satu-satunya harapan kami sekarang adalah kepada Mahkamah Rayuan untuk membuat keputusan yang menyebelahi kami, di mana kebanyakan pendapatan bersih para pekerja adalah di bawah RM500, lebih rendah daripada sektor-sektor lain,” katanya.

Setiausaha Eksekutif NUPW A. Navamukundan berkata tiada banyak perubahan dalam struktur gaja para pekerja, di mana upah harian bagi pekerja kilang hanya melihat kenaikan RM13.50 kepada RM15, iaitu lebih rendah daripada gaji minimum bulanan RM700 yang diminta kesatuan.

“Perjuangan kami untuk mendapatkan gaji bulanan bagi pekerja ladang tidak akan berhenti di sini,” katanya,

Seramai 250 pekerja kilang kelapa sawit dan pemetik kelapa sawit yang datang dari Johor dan Perak berada di pekarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini hari ini untuk memberi sokongan mereka kepada NUPW dalam usaha mendapatkan gaji lebih baik. — Bernama