MPS: Tender sudah dikeluarkan, Taman Embun bakal jadi sejarah

0

SIBU: Taman Embun di persimpangan Persiaran Brooke dan Jalan Kampung Nyabor yang penuh kontroversi sebelum ini, akan menjadi sejarah tidak lama lagi.

Timbalan Pengerusi Majlis Perbandaran Sibu (MPS) Daniel Ngieng berkata, tender bagi menukar semula taman tersebut kepada jalan yang menghubungkan Jalan Kampung Nyabor dengan Jalan Ramin telah dikeluarkan.

“Jika semua berjalan seperti yang dirancang, kerja-kerja akan bermula pada April ini,” ujarnya ketika dihubungi pemberita, baru-baru ini.

Menurut Ngieng, pihak majlis juga akan mempertimbangkan semua cadangan yang dikemukakan oleh pihak perunding, yang antara lain membabitkan pembinaan lebih banyak tempat parkir dan sebagainya.

Katanya, semua itu bertujuan melancarkan aliran lalu lintas di kawasan terbabit, di mana buat masa kini pemandu yang datang dari Jalan Kampung Nyabor atau Jalan Ramin terpaksa melalui Jalan Central untuk sampai ke Jalan Kampung Datu.

“Apabila Jalan Kampung Nyabor disambung terus ke Jalan Ramin, ini akan mengurangkan kesesakan lalu lintas apabila aliran trafik dialihkan dari pusat bandar,” jelas beliau.

Ngieng memberitahu, sejak dibina kira-kira 10 tahun lepas, Taman Embun ini tidak digunakan sepenuhnya serta mendapat banyak kritikan daripada orang ramai.

Taman ini yang membahagikan Jalan Kampung Nyabor kepada dua bahagian, juga menjadi tempat tinggal burung layang-layang yang menjadikan pokok-pokok yang ditanam di situ sebagai tempat bertenggek pada waktu malam.