Kerajaan iktirafkan kejayaan peladang, penternak dan nelayan

0

BINTULU: Sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan (HPPN) 2011 menyaksikan enam kategori dipertandingkan dalam usaha kerajaan mengiktiraf kejayaan pengusaha tiga bidang tersebut.

Kategori Peladang Jaya HPPN dimenangi Ibrahim Mohd Arshad dari Simunjan untuk subkategori Peladang Jaya Lelaki, Duyah Mudin dari Miri (Peladang Jaya Wanita), Pertubuhan Peladang Kawasan Daro (Pertubuhan Peladang Kawasan Jaya), Unit Kampung Selanyau Miri (Unit Peladang Jaya) dan Ten Nyan Chong dari Bau (Peladang Jaya Muda).

Kategori Ternakan Haiwan menyaksikan Tie Chui Kwong dari Sibu menang subkategori Penternak Jaya Ternakan Lembu, beliau turut menang anugerah Penternak Jaya Aneka Ternakan, Johandan Joni dari Bintulu (Penternak Jaya Lembu Integrasi); Mataris Tai dari Limbang (Penternak Jaya Ternakan Kerbau), Yiu Chu Hong dari Sarikei (Penternak Ruminan Kecil) dan Ahmad Maleng dari Kuching (Penternak Jaya Ternakan Unggas Separa Komersil Luar Bandar).

Kong Shian Pin dari Lubok Antu menang subkategori Pengusaha Jaya Ternakan Ikan Sangkar bagi Kategori Perikanan, Sumantri Teriman dari Serian (Pengusaha Jaya Ternakan Ikan Kolam), Nai Eng Seng dari Santubong (Pengusaha Jaya Ternakan Udang Laut), Japak Itam dari Julau (Usahawan Jaya Ternakan Ikan Tempatan) dan Raut Kading dari Lawas (Usahawan Jaya Projek Tagang).

Hadiah-hadiah disampaikan Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dalam majlis perasmian HPPN di tapak lapangan terbang lama Bintulu di sini, semalam.

Kategori Tanaman, Sepitson Apa dari Sri Aman menang subkategori Tanaman Berkelompok, Mak Ah Kit dari Miri (Skim Pensijilan Sayur-sayuran), Dollia Fred Dunggie dari Limbang (Usahawan Tanaman Jaya) dan Veriland Godoh Gagat dari Betong (Pekebun Kecil Getah).

Kategori Industri Asas Tani dan Makanan, subkategori Usahawan Jaya dimenangi Fifi Kashmiza Mohd Fauzi dari Kuching, Seripah Zunaidah Wan Hassan dari Miri (Usahawan Harapan), Iskandar Bakar dari Samarahan (Usahawan Desa Pemprosesan Makanan Berasaskan Bahan Mentah Tempatan Kelapa), Jini Engkabang dari Betong (Usahawan Desa Pemprosesan Makanan Berasaskan Bahan Mentah Tempatan Sagu), Saanah Suhaili dari Mukah (Usahawan Desa Kraf Tangan Tenunan Songket), Suzy Imbah Merudin dari Kapit (Usahawan Desa Kraf Tangan Pua Kumbu) dan Litad Mulok dari Limbang (Usahawan Desa Kraf Tangan Manik).

Untuk Kategori Nelayan, Persatuan Nelayan Kawasan Satang Biru dari Kuching menang subkategori Persatuan Nelayan Kawasan Jaya, Kunita Kampung Baru Laut dari Bintulu (Kumpulan Wanita Nelayan Jaya), Zainudin Omar dari Bintulu (Nelayan Jaya Tangkapan), Hanidah Abdul Kadir dari Bintulu (Usahawan Perikanan Pemprosesan Harapan), Salmah Ajis dari Kuching (Usahawan Jaya Perikanan Pemprosesan) dan Mostapha Mohd Usop dari Bintulu (Usahawan Nelayan Tangkapan Tradisional).