PRU-13 dijangka getir bagi BN: TPM

0

Pembangkang sangat agresif, manakala rakyat menuntut pelbagai perkara

BALING: Pilihan raya umum ke-13 akan datang dijangka paling sengit bakal dihadapi oleh Barisan Nasional kerana parti-parti pembangkang yang bertanding sangat agresif, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Dalam 16 pilihan raya kecil lepas, saya memimpin lebih daripada separuh (dan mendapati) ia sangat pahit dan getir akibat permainan politik pembangkang yang tidak lagi seperti biasa.

“Rakyat sekarang menuntut pelbagai perkara dan perlu dipenuhi,” katanya ketika merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Baling di Kompleks Rakan Muda di sini semalam.

Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Pengerusi BN, berkata BN perlu membuat persiapan lebih baik dan mantap untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang walaupun perhatian masyarakat terhadap BN dan UMNO khususnya telah meningkat.

“Kita kena tanya selepas PRU-13 masihkah kita berkuasa…ia sangat perit sekiranya tidak dapat menguasai dua pertiga daripada kerusi dalam dewan.

“Kita kena selesaikan semua masalah dari bawah hingga atas. Jangan lagi ada pertembungan di peringkat bahagian kerana pengertian perjuangan tidak lagi sama bila kalah dan tiada kuasa,” katanya.

Muhyiddin berkata setiap anggota UMNO hendaklah beristiqamah dan mengambil iktibar daripada kekalahan pada pilihan raya umum yang lepas pada 2008.

“Saya bersyukur semangat ahli-ahli UMNO bertambah baik dan kuat dan trend perubahan sikap ini baik dan penting menjelang PRU akan datang,” katanya.

Beliau berkata transformasi dalam pelbagai perkara yang dibawa kerajaan pusat adalah baik untuk semua kaum dan negara.

Sebaliknya, kata Timbalan Perdana Menteri, dasar-dasar pembangkang sangat tidak adil dan memeritkan golongan Bumiputera. — Bernama