Anugerah hasil sokongan padu Dayak kepada BN: Masing

0

KUCHING: Presiden PRS Tan Sri James Masing menyifatkan anugerah Panglima Setia Mahkota (PSM) yang diterimanya adalah hasil sokongan padu masyarakat Dayak terhadap  Barisan Nasional (BN).

“Saya menerima PSM (yang membawa gelaran Tan Sri) bagi pihak masyarakat Dayak. Ia adalah hasil sokongan padu mereka yang memberi para pemimpin BN keputusan untuk menganugerahkan penghormatan ini,” katanya.

Masing yang merupakan Menteri Kemajuan Tanah merupakan antara 37 penerima PSM yang membawa gelaran Tan Sri daripada Yang di-Pertua Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin sempena hari keputeraan baginda di Kuala Lumpur pada Sabtu.

PRS yang dipimpin Masing ketika ini merupakan parti kedua terbesar dalam BN Negeri dengan lapan kerusi yang dimenangi dalam pilihan raya negeri baru-baru ini.

Mewakili kerusi-kerusi berasaskan Dayak di luar bandar, parti berkenaan turut mempunyai enam Ahli Parlimen, dengan dua daripadanya adalah timbalan menteri dalam pentadbiran persekutuan.

Seorang lagi ahli politik Dayak yang turut menerima anugerah PSM adalah Menteri Pembangunan Sosial dan Urbanisasi Tan Sri William Mawan Ikom yang juga presiden SPDP.

Masing berkata beliau gembira kerana Mawan turut dianugerahkan gelaran yang sama.

“Saya yakin William Mawan berkongsi sentimen dengan saya,” katanya.

Ditanya tentang Naib Presiden John Sikie Tayai yang turut diberi anugerah Panglima Jasa Negara (PJN) yang membawa gelaran Datuk, Masing berkata ia adalah anugerah yang tepat kepada ADUN Kakus itu yang juga menteri muda dengan dua porfolio.

“Anugerah PJN yang diberikan kepada John Sikie adalah satu pengiktirafan terhadap perkhidmatannya kepada pengundi Kakus dan masyarakat Dayak di Sarawak amnya,” kata Masing.