Prestasi akademik penting untuk capai SBT

0

JUARA...Aksi salah seorang pelajar dalam acara lari berganti-ganti.

KECEMERLANGAN akademik adalah kriteria penting yang perlu diberi perhatian oleh pihak sekolah bagi membolehkan sesebuah sekolah mencapai status Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).

Timbalan Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Kota Kinabalu, Wanihim Othman berkata kriteria itu amat perlu di samping kecemerlangan pelajar dalam bidang bukan akademik.

“Pencapaian akademik amat penting, terutamanya pencapaian dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang menjadi salah satu indikator prestasi sesebuah sekolah,” katanya.

Pada masa sama, beliau menjelaskan kerjasama yang baik antara guru, ibu bapa dan komuniti setempat adalah salah satu kriteria yang ditetapkan kepada sekolah untuk mendapatkan pengiktirafan SBT.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan penutupan Kejohanan Temasya Balapan ke-dan Padang ke-12 Sekolah Kebangsaan (SK) Pengiran Siti Hafsah, Karambunai, dekat sini, baru-baru ini.

Turut hadir Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Pengiran Siti Hafsah, Aslamalaitulakma Mohamad, dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Karambunai, Amin Mandini.

“Kerana itu, usaha yang lebih giat perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah dan PIBG bagi memastikan peningkatan pencapaian murid-murid,” kata Wanihim.

Beliau turut mencadangkan agar diadakan program latih tubi bersama belia dan beliawanis kampung terbabit untuk membantu pelajar tahun enam yang akan berhadapan UPSR.

Wanihim turut memuji usaha YDP PIBG sekolah itu untuk membawa mahasiswa Politeknik Kota Kinabalu sebagai mentor kepada murid-murid tahun lima dan enam.

Sementara itu, Guru Besar SK Pengiran Siti Hafsah, Mohamad Hassan berkata pihak pengurusan sekolah itu akan terus berusaha untuk meningkatkan prestasi pelajar mereka.

“Pihak sekolah juga akan terus menggiatkan usaha dengan melaksanakan pelbagai program yang telah dirancang dari semasa ke semasa bagi mencapai tahap Sekolah Berprestasi Tinggi,” katanya yang juga Pengerusi Pengelola Kejohanan.

Mendapat sokongan daripada Umno Cawangan Sepanggar, temasya ini turut mendapat kerjasama daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Pengiran Siti Hafsah, belia dan beliawanis Kg Karambunai dan PKK.

Selain merupakan acara tahunan sekolah, acara ini bertujuan memupuk rasa cintakan sekolah dalam kalangan bekas pelajar selain memupuk hubungan baik antara pihak sekolah dan komuniti setempat.