Bekalan elektrik di Kota Kinabalu bakal dipertingkat

0

PERIKSA... John (dua kiri) memeriksa peralatan ketika membuat lawatan ke pembinaan Pencawang Pembahagian Utama (PPU) Star City kelmarin.

KOTA KINABALU: Kestabilan bekalan elektrik di sekitar bandaraya dipertingkatkan lagi setelah projek pembinaan Pencawang Pembahagian Utama (PPU) Star City yang bermula pada 22 Julai lepas.

Menurut Pengurus Besar (Projek Utama) Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), Ir John Gomez berkata lebih RM20 juta telah diperuntukkan bagi pelaksanaan projek bekalan elektrik berkenaan.

“Selain itu, projek ini juga akan menjadi suntikan bekalan tenaga di Kota Kinabalu selain punca bekalan elektrik sedia ada daripada PPU Karamunsing.

“Dalam PPU Star City ini, kita menempatkan dua transformer yang masing-masing berkuasa 30 megavolt ampere (MVA).

“Manfaat secara lansung daripada pelaksanaan projek ini adalah menampung pertambahan beban yang pesat membangun di kawasan Asia City dan sekitarnya,” katanya.

John menambah, projek itu juga akan memberi impak positif terhadap mutu penghantaran dan pengagihan bekalan elektrik kepada pengguna di sekitar bandaraya dan seterusnya menyumbang kepada penurunan gangguan bekalan elektrik atau Indeks Sistem Purata Tempoh Gangguan (SAIDI) SESB.

Katanya, dalam memperkukuhkan dan mempertingkatkan sistem bekalan elektrik di Sabah ke tahap memuaskan, projek pembangunan prasarana elektrik dibangunkan secara berterusan.

“Ia juga menurut jadual berdasarkan Pelan Pembangunan Induk Bersepadu Kuasa Elektrik. Ini kerana kos pembangunan adalah amat tinggi bagi projek-projek yang pada lazimnya dilaksana di bawah peruntukan Rancangan Malaysia,” katanya ketika melakukan lawatan ke PPU Star City di sini kelmarin.

Menurut John, pelaksanaan projek infrastruktur elektrik di bawah Rancangan Malaysia kesembilan (RMke 9) di jangka akan memperbaiki serta mempertingkatkan lagi bekalan elektrik di Sabah dengan menyaksikan penurunan positif bagi Indeks SAIDI di negeri ini.

“Malah ia bakal mengukuhkan sistem penjanaan, penghantaran dan pembahagian secara berterusan. Setakat 27 Ogos lepas, jumlah SAIDI di Sabah adalah 361.81 minit  bagi setiap pengguna,” katanya.