Peruntukan pasti mencukupi

0

SIMBOLIK: Taib membelah lemang sebagai merasmikan Majlis Ramah-tamah Aidilfitri kakitangan awam Wisma Bapa Malaysia, Kuching semalam. Turut kelihatan isteri Ketua Menteri Puan Sri Ragad Kurdi Taib (kanan) dan (dari kiri) Menteri Alam Sekitar dan Kesihatan Awam Dato Sri Wong Soon Koh, Menteri Kemajuan Tanah Tan Sri James Masing, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Amar Mohd Morshidi Abdul Ghani dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Misnu Taha.

 

Taib yakin S’wak dapat dana pembangunan tepati keperluan semasa pada Bajet 2012

KUCHING: Ketua MenteriPehin Sri Abdul Taib Mahmudyakin Sarawak akanmendapat peruntukan pembangunanyang menepatikeperluan semasa padaBajet 2012.

Beliau berkata, seperti tahun-tahun sebelumnya Sarawak telah mengemukakanpermintaan peruntukan menerusisaluran yang betul danterpulang kepada kerajaanpusat untuk mempertimbangkannya.

“Ia (permintaan peruntukan)telah pun dibuat menerusisaluran betul dan sediaada.“Saya tidak percaya denganamalan bercakap di luar.

Samaada permintaan kita diluluskanatau tidak kita akan bincangkansecara tertutup nanti,”katanya kepada pemberitasemalam.Terdahulu beliau merasmikanMajlis Ramah-tamah Aidilfitrikakitangan AwamNegeri Wisma Bapa Malaysiadi Dewan Santapan DewanUndangan Negeri (DUN)lama di Petra Jaya, di sini.

Taib juga memberitahumeminta peruntukan lebihdaripada kerajaan pusat bukandasar yang diamalkan olehkerajaan negeri kerana percayaperuntukan diberikansetimpal dengan keperluansemasa Sarawak.

“Saya tidak boleh berlebihlebih,kerana saya (orang) kerajaan,”katanya sambil menambahbeliau tidak mahumendedahkan harapannyapada pembentangan Bajet2012 kepada umum.

Mengenai Bajet 2012 negeriSarawak, Taib yang jugaMenteri Kewangan berkata,beliau lazimnya akan mengambilkira dasar-dasar kerajaanpersekutuan dalam penyediaanbajet Sarawak.

“Apabila masanya sudahtiba, saya akan tahu apa yangperlu dilakukan dan saya akanmenyediakan bajet mengikutkeperluan keadaan (di Sarawak),”ujarnya.Perdana Menteri Datuk SeriNajib Tun Razak dijadualakan membentangkan Bajet2012 pada 7 Oktober depan diParlimen iaitu kira-kira duaminggu lagi.

Beliau berkata, bajet kali iniakan memberi tumpuan kepadapengurusan kos kehidupanrakyat dan kerajaanakan merancang strategiterbaik untuk mengurangkanbebanan rakyatdan pada masa sama menguruskanperkembangan ekonominegara.