Semaikan semangat kesukarelaan: Karim

0

TAMAT KURSUS: Karim menyampaikan sijil kepada wakil peserta Kursus Asas Skuad Rakan Muda RELA di Lundu semalam.

Semangat kesukarelaan masyarakat dilihat semakin terhakis terutama di kawasan bandar

LUNDU: Semangat kesukarelaan di kalangan masyarakat dilihat semakin terhakis terutama di kawasan bandar.

Keadaan ini menimbulkan kebimbangan Menteri Muda Perumahan merangkap Menteri Muda Pembangunan Sosial Abdul Karim Hamzah.

Justeru, beliau menuntut agar semangat sukarela disemai dalam jiwa setiap masyarakat tanpa mengira peringkat dan latar belakang.

“Jika kita lihat ketika ini, semangat sukarela semakin hari semakin terhakis terutama di kawasan bandar.

“Oleh itu penting untuk kita menganjurkan program yang dapat menyemai semangat sukarela dalam setiap jiwa masyarakat kita,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penutupan Rasmi Kursus Asas Skuad Rakan Muda RELA Siri 4/2011 di Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Lundu di sini semalam.

Kursus tersebut telah diadakan selama enam hari bermula 14 Oktober lepas melibatkan 100 anggota muda RELA dari Kuching, Asajaya, Simunjan, Samarahan, Lundu dan Sematan.

Antara objektif kursus adalah menggembleng tenaga sukarela di kalangan masyarakat terutama golongan muda serta meningkatkan kepekaan mereka terhadap isu jenayah.

Karim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Asajaya dalam ucapan penutupannya turut menasihati peserta agar memanfaatkan ilmu yang dipelajari daripada kursus tersebut.

Beliau percaya anggota-anggota skuad muda RELA yang terlibat dalam kursus ini akan menunjukkan teladan yang baik kepada rakan-rakan di luar setelah kembali ke kawasan masing-masing.

“Umum mengetahui masalah-masalah melibatkan anak-anak muda saban hari semakin membimbangkan.

“Justeru menjadi harapan kita agar anggota-anggota skuad muda RELA yang telah dilatih dapat membantu membendung gejala sosial di kalangan golongan muda dan belia masa kini,” ujarnya.

Pada majlis tersebut turut diadakan penyampaian sijil kursus dan hadiah serta sijil penghargaan kepada peserta kursus dan tenaga pelatih.

Turut hadir, Pengarah RELA Negeri Kolonel (RELA) John Gila serta wakil-wakil pegawai kerajaan yang lain.