72 pelajar dari Kuching terima dermasiswa dari Yayasan KTS

0

BUAH KEJAYAAN: (dari kiri) Ahli Jawatankuasa Anugerah Dermasiswa KTS Desmond Cheng, Wong, Cheng Hua Kiat dan Wong Kee Chun bergambar bersama 72 pelajar cemerlang yang menerima anugerah berkenaan di Kuching semalam. — Gambar Chimon Upon

KUCHING: Seramai 72 pelajar cemerlang daripada keluarga berpendapatan rendah menerima dermasiswa Yayasan KTS dalam satu majlis ringkas semalam.

Penyerahan dermasiswa tersebut diadakan di Tingkat 9, Crown Towers dan turut dihadiri oleh wakil-wakil guru dan pengetua dari sekolah sekitar Kuching.

Pengerusi Jawatankuasanya, Wong Sing Seng berkata, dermasiswa tersebut telah diperkenalkan pada tahun 2009 untuk pelajar sekolah menengah di negeri ini yang cemerlang dalam akademik.

Menurutnya, mereka yang dipilih adalah daripada kalangan keluarga berpendapatan rendah dan setiap dermasiswa menerima RM200 berserta bekalan surat khabar KTS sama ada Borneo Post, Utusan Borneo atau See Hua Daily News selama setahun.

“Tujuan anugerah ini adalah untuk mengurangkan bebanan kewangan ibu bapa dalam membantu pelajar cemerlang dalam akademik di samping mempromosikan tabiat membaca.

“Tahun ini seramai 221 pelajar dari 80 sekolah menengah telah dipilih untuk anugerah ini.

“Hari ini, seramai 72 orang pelajar bersama pengetua dan guru-guru serta wakil dari sekitar Kuching hadir menerima anugerah masing-masing manakala pelajar terpilih dari kawasan lain akan menerima anugerah mereka di Sibu dan Miri,” katanya.

Tambah Wong, Yayasan KTS tidak hanya memberi dermasiswa kepada pelajar sekolah menengah tetapi turut menyumbang kepada sekolah-sekolah.

Pada masa sama, biasiswa turut ditawarkan untuk tujuan pendidikan anak-anak kakitangan KTS, pekerja See Hua dan rangkaian surat khabar KTS seperti The Borneo Post, Utusan Borneo dan See Hua Daily News.

Sebagai tambahan, Yayasan turut menyediakan insentif tunai kepada anak-anak kakitangan KTS dan See Hua yang memperolehi keputusan cemerlang dalam STPM, SPM dan peperiksaan umum Sekolah Menengah Cina.

“Ini semua adalah sejajar dengan objektif yayasan untuk mempromosikan pencapaian pendidikan tinggi,” katanya yang juga Pengurus See Hua Marketing Kawasan Kuching.