Pembinaan SMK dan SK Petagas perlu dipercepatkan: Yahya

0

YAHYA (kanan) bersama beberapa pegawai Kementerian Pelajaran ketika meninjau kawasan tapak projek pembinaan sekolah itu.

PUTATAN: Pelaksanaan projek pembangunan bagi Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dan Sekolah Kebangsaan (SK) Petagas di sini dijangka bermula tidak lama lagi.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Yahya Hussin berkata, projek yang bernilai lebih kurang RM70 juta itu diluluskan dalam Pelan Pusingan Pertama, Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10).

Menurutnya, kerja pengambilan tanah untuk pembangunan projek itu dijalankan oleh Kementerian Pelajaran dan ia turut melibatkan kerja merobohkan beberapa rumah yang menghala ke tapak projek itu.

“Pembinaan jalan raya untuk ke tapak projek ini dimulakan sejak tahun lepas lagi dan kerja-kerja merobohkan rumah juga telah selesai dijalankan.

“Saya turut dimaklumkan peruntukan untuk pembayaran pampasan yang melibatkan beberapa buah rumah penduduk telah diserahkan,” katanya kepada media ketika mengadakan lawatan ke tapak projek terbabit di sini kelmarin.

Beliau berkata, kedudukan tanah bagi kawasan projek itu agak rendah dan kerja menimbus tanah perlu dijalankan terlebih dahulu.

Yahya berkata, apabila kerja menimbus tanah bermula, pembinaan bangunan sekolah itu juga akan dijalankan.

Sehubungan itu, beliau berharap kerja-kerja pembinaan dapat disegerakan secepat mungkin dalam tahun ini juga.

“Pembinaan sekolah ini dijangka siap dalam tempoh tiga tahun dan ia mampu menampung jumlah pelajar seramai 3,000 orang untuk kedua-dua sekolah.

“Dengan adanya SMK dan SK Petagas di kawasan ini, ia dapat memenuhi keperluan penambahan sekolah memandangkan Putatan hanya mempunyai dua buah sekolah menengah.

“Kedudukan Putatan yang hampir dengan kawasan bandaraya menyebabkan kadar jumlah penduduknya meningkat mendadak sekali.

“Justeru, kita memang memerlukan lebih banyak sekolah dan permohonan untuk pembinaan beberapa buah sekolah lagi akan dibuat untuk kawasan Putatan,” katanya.