AWISAR tawar Diploma Kemahiran Malaysia Dalam Teknologi Kimpalan

2

KUCHING: Kumpulan pertama pelajar Diploma Kemahiran Dalam Teknologi Kimpalan telah mendaftar di Automotive & Welding Institute Of Sarawak (AWISAR) pada Julai lepas.

Pelajar-pelajar itu akan menjalani kursus selama 15 bulan untuk melayakkan mereka menjadi Penolong Jurutera Kimpalan dengan kelulusan Diploma Kemahiran Malaysia Tahap 4.

Institusi yang beroperasi di kawasan perindustrian Demak Laut Kuching itu telah menawarkan kursus jurukimpal untuk Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tahap 1 sehingga tahap 3, dan baru-baru ini telah mendapat pentauliahan penuh daripada Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) daripada Kementerian Sumber Manusia untuk menawarkan pensijilan yang lebih tinggi lagi.

Adalah menjadi matlamat AWISAR untuk sentiasa meningkatkan kurikulum program ditawarkan supaya para pelajar mempunyai peluang kerjaya yang lebih luas dan sebagai sebuah institusi latihan kemahiran dinamik, ia perlu sentiasa mengikuti perubahan semasa serta memenuhi permintaan majikan dalam industri kimpalan supaya graduan yang dilahirkan menjadi lebih berdaya saing dalam pasaran kerja.

AWISAR juga mengadakan usaha sama dengan pihak industri seperti Petronas dan Sarawak Foundry Association untuk mendapatkan pengiktirafan industri berkenaan pensijilan dan kemahiran graduannya.

Selain itu Sijil Kemahiran Malaysia daripada peringkat tahap 2 juga mendapat pengiktirafan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Program Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dalam teknologi kimpalan akan menjadikan pelajar kimpalan lebih kompetitif dengan menyerapkan kemahiran menyelia, mengurus serta daya analisis dan pemikiran kritikal.

Modul yang akan dipelajari termasuk pengawasan kualiti, aplikasi IT, pengurusan projek, pelan tindakan pembetulan dan kemahiran berkomunikasi.

Jurukimpal yang mahir dan berkelayakan sangat diperlukan oleh pelbagai industri terutama industri pembinaan, minyak dan gas.

“Untuk kursus SKM Tahap 3, selain mendapat pensijilan daripada Jabatan Kemahiran Malaysia, pelajar kimpalan di AWISAR juga berpeluang mendapatkan pensijilan daripada Petronas, iaitu melalui kursus Kimpalan Lanjutan yang akan menyediakan mereka untuk bekerja dalam industri minyak dan gas.

Mereka yang telah lulus SKM Tahap 3 sebagai jurukimpal digalak untuk menyertai program Bagi DKM tahap 4, pengambilan untuk sesi Januari 2013 akan dijalankan bermula September 2012.

Selain itu, pengambilan untuk tahap 1 dalam jurusan Teknologi Kimpalan dan Automotif juga akan dijalankan.

Belia lepasan SPM yang sihat tubuh adalah layak untuk memohon menyertai program SKM Tahap 1.

Selain menyediakan kemudahan pembelajaran dan latihan yang standard industri, AWISAR juga menyediakan asrama untuk pelajar yang memerlukan, terutama yang datang daripada luar bahagian Kuching.

“Orang ramai yang berminat untuk mengetahui berke-naan program automotif dan kimpalan boleh menelefon ke 082-381767 atau melayari laman web : www. awisar. ppks.edu.my