SAR Miri perlukan bahan bacaan perpustakaan mini

0

SEMAI BUDAYA MEMBACA: Ting memotong reben sambil dibantu oleh Fauziah (kanan), Mohd Chee (dua kanan), Abdul Rahman (dua kiri) tanda simbolik perasmian perpustakaan mini Sekolah Agama Rakyat Miri petang semalam.

MIRI: Sekolah Agama Rakyat (SAR) Miri memerlukan sumbangan bahan-bahan bacaan untuk perpustakaan mini yang baharu dilancarkan pembukaannya petang semalam.

Majlis perasmian disempurnakan oleh Setiausaha Politik kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau, Datuk Sebastian Ting.

Guru Besar, Fauziah Mokhtar Khan memberitahu, pembukaan perpustakaan itu adalah hasil usaha antara guru dan jawatankuasa ibu bapa sebagai langkah menyemai budaya minat suka membaca dalam kalangan pelajar.

“Jumlah buku yang kita ada sekarang masih belum mencukupi. Oleh itu, kita amat berharap akan sumbangan buku-buku ilmiah serta buku-buku cerita untuk perpustakaan kita,” jelasnya.

Ting memberitahu, geran berjumlah RM3,000 akan disumbangkan untuk membeli bahan-bahan bacaan di perpustakaan itu yang akan diserahkan pada tahun ini.

Mengulas tentang projek pembinaan tandas baharu sekolah yang bernilai RM40,000, Ting berkata, permohonan geran untuk projek itu akan dimasukkan dalam senarai permohonan pada tahun depan.

Selain tandas, sekolah turut meminta kerjasama menaik taraf longkang serta pagar sekolah.

Hadir sama ialah Timbalan Datuk Bandar Mohd Chee Kadir, Temenggung Abdul Rahman Fadzail, Pengerusi Kebajikan Ibu Bapa Maznah Dollah dan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Lembaga Amanah Kebajikan Melayu Miri (LAKMM) Zakiah Omar.