Belajar melalui Internet bantu kejayaan pelajar cemerlang UPSR

0

GEMBIRA: Mohd Adnan (kiri) bersama anaknya Nur Afiqah Syahirah Mohd Adnan yang mendapat 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2012, sambil ditemani ibunya Ratipah Yusof (kanan) di Sekolah Kebangsaan Seksyen 9 di Shah Alam, semalam. — Gambar Bernama

SHAH ALAM: Belajar melalui Internet termasuk menerusi media sosial seperti Facebook turut membantu kejayaan Nur Afiqah Syahirah Mohd Adnan yang mendapat 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumum semalam.

Anak bongsu Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Mohd Adnan Abdullah itu berkata melalui media sosial tersebut dia mendapat kawan dan bertukar kertas soalan peperiksaan sekolah masing-masing.

“Saya juga melayari laman web seperti e-book untuk mendapatkan tips dan meningkatkan pengetahuan dalam mata pelajaran yang diambil selain berbincang dengan rakan-rakan di alam maya,” kata murid Sekolah Kebangsaan Seksyen 9 itu di sini semalam.

Anak bongsu daripada enam beradik itu berkata tiada rahsia khusus untuk mencapai kejayaan selain daripada berusaha tanpa jemu dan mendapat restu serta doa daripada kedua ibu bapa dan guru.

Yang paling utama ialah sering mengadakan ulang kaji dan rajin membuat latihan serta berjumpa dengan guru-guru sekiranya tidak faham dengan mata pelajaran yang diambil, katanya.

“Saya gunakan masa yang ada sebaiknya untuk belajar dan syukur doa saya dimakbulkan dengan kejayaan hari ini (semalam),” katanya yang gembira kerana berjaya meneruskan tradisi adik beradiknya mendapat keputusan semua A dalam UPSR.

Turut berkongsi kejayaan ialah anak bekas penjaga gol kebangsaan Azlisham Ibrahim, Adam Muqrish.

Kedua-dua mereka merupakan antara 84 calon dari Sekolah Kebangsaan Seksyen 9 yang mendapat keputusan 5A dalam peperiksaan UPSR tahun ini.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Pelajaran Selangor Mohd Salleh Mohd Kassim berkata 8,581 daripda 90,494 calon UPSR negeri itu berjaya memperoleh semua A dalam mata pelajaran yang diambil.

Beliau berkata seramai 54,092 calon pula lulus dalam semua mata pelajaran yang diambil dengan gred minimum C.

Katanya Sekolah Kebangsaan Seksyen 9 pula muncul sekolah yang mendapat peratusan tertinggi bagi calon yang mendapat keputusan semua A dalam mata pelajaran yang diambil. — Bernama