Fenomena air laut merah masih berlaku

0

PAPAR: Jabatan Kesihatan Sabah dan Jabatan Perikanan menasihati orang awam supaya tidak memakan kerang di perairan pantai barat Sabah disebabkan fenomena air laut merah masih dikesan.

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata sekiranya ingin memakan kerang, pastikan ia tidak diperoleh dari pantai barat Sabah.

“Orang ramai diminta untuk tidak memakan makanan seperti kerang, siput dan ikan-ikan pesisir pantai terutama yang diperoleh dari pantai barat Sabah.

“Jika termakan dan mengalami tanda-tanda seperti kebas, pening, muntah dan sesak nafas, sila dapatkan rawatan segera di hospital atau klinik kesihatan berdekatan,” katanya dalam kenyataan kepada di sini, semalam.

Rabu lepas, dua kematian dilapor di Sepanggar, dipercayai akibat keracunan selepas memakan kerang yang dicemari toksik berpunca daripada fenomena air merah di perairan pantai barat Sabah.

Rosnah berkata daerah yang dikesan berlaku pencemaran air laut merah ialah Tasik Sitompok di Kuala Penyu, Kota Kinabalu, Pulau Gaya, Sepanggar Bay, (termasuk Kuala Menggatal), Likas Bay, Papar dan Tuaran.

Mengulas mengenai dua kematian yang dilaporkan itu, Rosnah berkata Jabatan Kesihatan negeri menerima satu notifikasi mengenai keracunan makanan akibatmemakan kerang laut yang tercemar melibatkan enam orang.

Beliau berkata hasil siasatan yang dilaksanakan pada hari sama mendapati kesemua pesakit memakan kerang yang diambil di sekitar kawasan perairan Sepanggar pada jam 12 tengah hari pada 1 Jan.

“Antara jam 3 hingga 6 petang 1 Jan, mereka mengalami tanda-tanda keracunan seperti kebas di leher, muntah, pening dan sesak nafas. Kesemuanyamendapat rawatan di hospital dan kenam-enam pesakit telah dimasukkan ke dalamwad,” katanya.

Beliau berkata dua dari enam pesakit yang dimasukkan ke wad mengalami gejala yang teruk iaitu dalam keadaan tidak sedarkan diri dan mengalami severe anaphylactic shock (kejutan anafilaktik).

“Pesakit pertama, seorang budak lelaki berumur 14 tahun dibawa keluar dari Unit Rawatan Rapi atas permintaan keluarga pesakit dan meninggal dunia di rumah pada 2 Jan manakala pesakit kedua, seorang budak lelaki berumur 9 tahun, meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi pada 4 Jan manakala empat pesakit lain  dibawa keluar (discharged),” katanya.

Terdahulu, Rosnah yang juga Anggota Parlimen Papar menghadiri program sumbangan peralatan sukan kepada persatuan belia sempena program Fiesta AstroBelia 1Malaysia, berkata empat pesakit berkenaan masih berada dalam pemerhatiankesihatan dan pemantauan pihak hospital.

Beliau berkata Jabatan Kesihatan negeri juga telah menghantar sampel kerang dan air laut di kawasan Sepanggar ke Jabatan Perikanan Sabah untukdianalisa pada 4 Jan dan mendapati terdapat kehadiran toksin PSP yang sangattinggi di dalam sampel kerang.

“Kawalan dan komunikasi risiko berkaitan bahaya kejadian air laut merah telah dilakukan kepada mereka yang terlibat dan pemimpin tempatan tamanperumahan yang berkaitan.

Di samping itu, sebanyak 30 poster mengenai bahayakejadian air laut merah juga telah ditampal di kawasan tumpuan ramai di tamanberkenaan,” katanya.

Beliau berkata Jabatan Kesihatan negeri dan Jabatan Perikanan Sabah akan memaklumkan kepada orang awam mengenai perkembangan kejadian air laut merah dari masa ke semasa. — Bernama