Penduduk Ng Ngungun syukur terima pelbagai kemudahan

0

SIBU: Tidak kurang daripada 2,000 penduduk rumah panjang di Skim Penempatan Semula Nanga Ngungun, Kanowit dekat sini bersyukur kerana menerima pelbagai kemudahan asas yang telah disediakan.

Menurut Tuai Rumah Ayong Ujan, kemudahan-kemudahan yang telah disediakan termasuklah sekolah rendah, klinik kesihatan, liputan telefon mudah alih dan akses internet, elektrik dan bekalan air terawat yang banyak mengubah kehidupan mereka sekarang.

“Tidak ada keraguan bahawa semua ini adalah 100 peratus usaha Barisan Nasional (BN) yang benar-benar ingin membantu kami kerana kita ditempatkan semula di sini dari kawasan Hulu Sungai Ngemah 40 tahun lalu.

“Saya berharap rakyat akan mengekalkan sokongan mereka kepada BN pada pilihan raya umum akan datang supaya lebih banyak kemudahan dan pembangunan lain dapat dilaksanakan di sini,” katanya ditemui di sini, baru-baru ini.

Bagi Tuai Rumah Seli Ukit, bahawa bilangan kenderaan termasuk motosikal di penempatan semula itu telah meningkat selepas Jalan Nanga Ngemah-Nanga Ngungun sepanjang lima kilometer yang diturap dengan tar siap pada awal tahun 2011.

“Ini adalah peluang perniagaan bagi pemilik kereta untuk melakukan perkhidmatan pengangkutan,” jelasnya.

Seperti Ayong, beliau juga berkata, kemudahan yang dinikmati oleh mereka di Nanga Ngungun selama ini adalah usaha daripada pihak BN.

Ayong dan Seli tetap berharap pembinaan Jalan Nanga Ngungun-Nanga Poi akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Apabila siap, jalan raya itu akan menghubungkan mereka ke bandar Sibu bagi membolehkan penduduk rumah panjang menjual hasil produk mereka seperti ikan ternakan di bawah projek komuniti kolam ikan.

“Kami juga berminat untuk kilang kelapa sawit atau tanaman lain seperti penduduk luar bandar lain yang dihubungkan dengan jalan,” kata mereka.

Sementara itu, Nanga Ngungun mempunyai sejumlah 24 buah rumah panjang dengan kira-kira 3,000 penduduk.

Ini adalah antara tiga bekas penempatan ‘Rajang Area Security Command (RASCOM) di daerah Kanowit yang ditubuhkan pada awal 1970-an semasa era pemberontakan komunis di Lembangan Rajang.