Wakil rakyat BN sentiasa bekerja keras tunaikan tanggungjawab

0

SRI AMAN: Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Datuk Francis Harden Hollis berkata wakil rakyat Barisan Nasional (BN) sentiasa bekerja keras untuk menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan kerajaan demi membangunkan hidup rakyat.

Ini terbukti katanya, apabila Jalan Pipe, Sri Aman sepanjang 6.4 kilometer telah siap diturap oleh kerajaan hasil usaha gigih wakil rakyat BN.

Harden berkata beliau bersama Ahli Parlimen Sri Aman Masir Kujat mengutarakan permintaan itu beberapa kali berhubung usaha bagi menaik taraf Jalan Pipe yang sebelum ini hanya diturap dengan batu kelikir sejak 1970-an.

“Usaha kami berdua akhirnya membuahkan hasil apabila kerja menurap Jalan Pipe telah dimulakan oleh kerajaan pada 2009,” katanya pada Majlis Perasmian Penyiapan Naik Taraf Jalan Pipe di simpang Kampung Spatak, Empanggu, Sri Aman kelmarin.

Harden berkata projek pertama naik taraf Jalan Pipe pada 2009 itu hanya sepanjang dua kilometer dengan kos sejumlah RM1.4 juta. Usaha itu diteruskan apabila dua kilometer lagi dibina pada 2010 dengan kos RM1.2 juta.

“Kemudian kerja memperluas serta turapan batu terhadap 2.4 kilometer jalan pada 2011 dengan kos RM400,000.

“Justeru, pada tahun lalu kerja menurap jalan sepanjang 2.4 kilometer di kawasan Jalan Pipe dengan kos RM1.2 juta sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan kos projek naik taraf itu mencecah RM4.2 juta,” katanya.

Jalan Pipe ini akan memberi keselesaan kepada rakyat di kawasan Kampung Nyakai, Sega, Genting San, Sengalau, Spatak dan Kampung Sungai Pinggai hingga ke Loji Rawatan Air Bayai.

“Saya berharap sokongan berterusan daripada rakyat akan membolehkan lebih banyak projek pembangunan dilaksanakan oleh kerajaan dalam kawasan Parlimen Sri Aman nanti,” katanya.

Turut hadir Ahli Parlimen Sri Aman Masir Kujat, Timbalan Residen Sri Aman Felicia Tan, Pegawai Daerah Sri Aman Ismawie Salleh, Jurutera Bahagian JKR Sri Aman Cassidy Morris, Penguasa Jabatan Tanah dan Survei Sri Aman Razali Arshad dan pegawai-pegawai kerajaan sekitar Sri Aman.