Chin nafi berlaku kekeruhan hubungan dengan Taib

1
Peter Chin

Peter Chin

MIRI: Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Datuk Seri Peter Chin menafikan berlaku kekeru- han dalam hubungan beliau dengan Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sehingga tidak ber- tegur sapa.

“Sudah pasti saya sentiasa berhubung dengan Ke-tua Menteri dan tidak pernah pun dalam satu ketika saya tidak bercakap dengan beliau,” katanya kepada media ketika ditemui pada majlis rumah terbuka di kediamannya di Jalan Luak, di sini semalam.

Begitupun, Chin yang merupakan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mengaku berlaku sedikit perselisihan faham dalam politik antara beliau dan Ketua Menteri dan semua perselisihan itu telah selesai.

“Apa yang ingin saya tegaskan di sini ialah se- gala perselisihan selama ini telah selesai dan saya berasa amat gembira me-nerima kunjungan Ketua Menteri dan rombongan pagi ini (semalam),” ujar-nya.

Taib yang merupakan pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri dan presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) merupakan antara ribuan pengunjung yang mengunjungi rumah terbuka Chin di sini semalam.

Turut serta dalam rombongan Ketua Menteri ialah Presiden Parti Rakyat Sara-wak (PRS) Tan Sri James Masing dan Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Tan Sri William Mawan Ikom.

Dalam pada itu, ini merupakan kunjungan Tahun Baharu Cina yang pertama oleh Ketua Menteri ke kediaman Chin sejak beliau (Chin) dipilih sebagai presiden SUPP pada Di-sember 2011.

Sementara itu, Chin me-lahirkan rasa gembira me-nerima kunjungan Taib dan rombongan yang secara dasarnya menunjukkan perpaduan dalam BN.

“Apabila menjelang pilihan raya, kita semua mesti bersatu padu dan bekerja-sama antara sesama parti komponen BN.

“Malah, dalam perbincangan dengan Ketua Menteri tadi, saya minta semua pihak bekerja- sama.

“Saya ikhlas nak bekerjasama dengan semua parti komponen bagi mem- bolehkan kita memenangi semua kerusi.

“Ini bukan hanya untuk SUPP tapi BN secara keseluruhannya. Itulah sebab saya gembira apabila beliau datang berkunjung,” kata-nya.