Lantik wakil pantau proses undi pos

0

Parti politik perlu serahkan senarai nama, maklumat wakil kepada SPR

SHAH ALAM: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membenarkan semua parti politik melantik wakil atau ejen bagi memantau proses penyerahan kertas undi oleh pengundi pos di luar negara pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Timbalan Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata parti politik yang ingin berbuat demikian perlu menyerahkan senarai nama dan maklumat wakil kepada SPR sebelum dihantar ke pejabat kedutaan Malaysia di luar negara untuk dikemas kini.

“Satu wakil sahaja yang boleh memantau proses penyerahan kertas undi itu pada satu-satu masa… ini berikutan ruangan untuk proses penyerahan kertas undi yang agak terhad, sebab itu kita cuma benarkan satu parti untuk satu wakil sahaja.

“Namun wakil ini boleh memantau secara bergilir… ini kerana proses penyerahan kertas undi mengambil masa yang lama, jadi kita membenarkan untuk parti senaraikan sekurang-kurangnya 10 orang wakil mereka,” katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat Pemerhati Tempatan PRU13 semalam.

Beliau berkata, setiap wakil yang didaftar akan diberi pas pemerhati yang tertera nama mereka serta parti yang diwakili.

Wan Ahmad berkata, pihaknya juga tidak mengehadkan setiap wakil yang dilantik untuk memantau proses penyerahan kertas undi di satu kawasan kedutaan sahaja.

Beliau berkata, langkah itu diambil memandangkan ini adalah kali pertama rakyat Malaysia yang menetap di luar negara dan berdaftar sebagai pemilih berpeluang mengundi.

“Sebelum ini, ada parti politik yang bersuara dan bertanya tidak boleh ke lantik wakil untuk pantau proses pengundian pos itu, dan kita jawab sekarang ‘ya boleh’ dan kita pun telah maklumkan kepada mereka (parti politik) berhubung perkara ini.

“Kita mahu bersikap adil pada semua orang dan mahu rakyat percaya kepada SPR, sebab itu kita bagi peluang rakyat di luar (negara ) untuk turut mengundi,” katanya.

Beliau berkata selain itu, SPR menambah baik perkhidmatannya dengan melantik pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menjadi sebahagian daripada pemerhati pada pilihan raya umum kali ini.

Wan Ahmad berkata buat masa ini, NGO yang dilantik untuk tujuan itu ialah Merdeka Centre, Institute For Democracy and Economic Affairs, Majlis Belia Malaysia, Gabungan Persatuan Orang Cacat Malaysia dan Centre For Public Policy Study.

Beliau berkata, langkah ini mampu memberi mesej kepada rakyat bahawa proses pengundian di negara ini telus dan mengikut undang-undang.

SPR turut menyediakan pas dan kemeja-t khas untuk wakil NGO yang dilantik sebagai pemerhati.

“Mereka akan pakai baju dan pas pemerhati ini dalam kawasan larangan iaitu di lokasi pusat pengundi, dewan penamaan calon dan dewan penjumlahan undi, ia juga perlu dipakai sepanjang tempoh Parlimen dibubar sehingga tarikh keputusan pilihan raya diumumkan,” katanya.

Wan Ahmad berkata, ini bukan sahaja memudahkan polis dan pegawai SPR mengenal pasti identiti wakil NGO berkenaan malah mengekang mereka daripada terbabit dengan salah laku semasa bertugas sebagai pemerhati. — Bernama