84 saksi beri keterangan kes pembunuhan Stephen Wong

0

Dua suspek termasuk isteri mangsa telah didakwa, perbicaraan dijadual berlangsung 17 Jun-5 Julai

SESI PENDENGARAN KES: Awang (kiri) dan Azul selepas menghadiri kes di Mahkamah Tinggi di Sibu, semalam.

SESI PENDENGARAN KES: Awang (kiri) dan Azul selepas menghadiri kes di Mahkamah Tinggi di Sibu, semalam.

SIBU: Seramai 84 saksi telah dipanggil oleh pihak pendakwaan untuk memberi keterangan dalam kes yang melibatkan kematian pengurus bank, Stephen Wong yang dibunuh pada tahun lalu.

Dua suspek termasuk isteri mangsa telah didakwa atas tuduhan pembunuhan itu.

Peguam Kanan Persekutuan Awang Armadajaya memberitahu pemberita di Mahkamah Tinggi di sini semalam, daripada jumlah itu, pihaknya menjangkakan akan memanggil 30 daripada saksi terbabit.

Perbicaraan bagi kes itu dijadualkan pada 17 Jun hingga 5 Julai depan.

Awang dibantu oleh DPP Mohd Azul Fardz semasa perbicaraan itu.

Pada masa ini, Mahkamah Tinggi telah menghadiri sebanyak lima kes perbicaraan serta mendengar sebutan kes terbabit.

Isteri mangsa, Ling Hang Tsyr, 31, bersama teman lelakinya, Tiong King Guan, 26, serta seorang lagi tertuduh Ling Hoe Ing, 24, telah mengaku tidak bersalah kepada semua tuduhan terhadap mereka.

Hoe Ing dituduh membunuh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan manakala Hang Tsyr dan Tiong dikenakan bayaran kerana dituduh bersubahat membunuh di bawah Seksyen 109 dan Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama bagi tujuan jenayah biasa.

Pembunuhan membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Tiong juga berhadapan dengan tambahan tiga tuduhan di bawah Seksyen 115 Kanun Keseksaan bagi subahat, suatu kesalahan yang boleh dihukum mati atau dipenjarakan seumur hidup.

Pada 14 Jun tahun lalu, polis menemui mayat Stephen Wong dalam keadaan berlumuran darah di bilik tidur utama rumahnya di Jalan Hulu Sungai Merah, di sini jam 1.30 pagi.

Pakar patologi berkata, mangsa berusia 31 tahun itu ditemui dengan kesan luka di lehernya dan menemui kesan luka akibat ditikam di bahagian dada dan perut.

Mangsa juga mengalami luka di kedua-dua belah tangannya yang dipercayai kesan pergelutan akibat mempertahankan diri sendiri.

Hanya isteri dan anak mereka yang berusia tiga tahun dikatakan berada di dalam rumah apabila berlaku kes pembunuhan terbabit.

Hang Tsyr dilaporkan memberitahu pihak polis, bahawa dia terjaga dari tidurnya apabila mendengar jeritan suaminya di mana penceroboh dikatakan melarikan diri sebaik sahaja dia membuka lampu bilik terbabit.