Persatuan golf bantu mangsa kebakaran di Sibu, Saratok

0

KUCHING: Persatuan Golf Cina Sarawak (SCGA) dan Persatuan Golf Dayak Sarawak (SDGA) berjaya mengumpul dana sebanyak RM30,000 untuk disumbangkan kepada mangsa kebakaran di Kampung Datu/Hilir, Sibu dan Rumah Kupon Ingka, Saratok.

Kutipan itu dijalankan menerusi pertandingan golf amal di Kelab Golf Sarawak, Kuching, Sibu dan Miri yang dilaksanakan serentak semalam.

Kesemua hasil kutipan amal itu akan disalurkan kepada  mangsa kebakaran di Kampung Datu/Hilir, Sibu dan Rumah Kupon Ingka, Saratok, masing-masing RM20,000 dan RM10,000.

Majlis penyerahan replika cek sumbangan disempurnakan Menteri Pembangunan Sosial Tan Sri William Mawan Ikom yang disampaikan Presiden SDGA yang juga ADUN Batang Ai Malcom Mussen Lamoh dan Presiden SCGA Augustine Chin Lee Hin di Kelab Golf Sarawak, Kuching semalam.

“Saya mewakili kerajaan negeri mengucapkan ribuan terima kasih atas inisiatif yang diambil oleh SDGA dan SCDA dalam bersama-sama membantu mangsa kebakaran dengan menganjurkan pertandingan amal ini.

“Walaupun ia tidak seberapa, namun usaha ini amat baik sebagai contoh dan diharapkan dapat diteruskan,” kata Mawan ketika ditemui.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Saratok berkata, wang itu akan diagihkan kepada mangsa kebakaran di Kampung Datu/Hilir Sibu dan Rumah Kupon Ingka, Saratok.

“Justeru, saya berharap lebih ramai lagi persatuan, kelab dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengambil inisiatif seperti ini dalam bersama-sama melakukan aktiviti amal untuk mereka yang memerlukan di negeri ini,” katanya.

Tegasnya, usaha membantu golongan yang memerlukan bukan sahaja terletak di bahu kerajaan sahaja tetapi memerlukan penglibatan semua pihak termasuk NGO.

“Kesedaran masyarakat dalam bersama-sama melakukan aktiviti amal seperti ini amat diperlukan agar mereka yang memerlukan dapat dibantu,” ujarnya.