Roslan tampilkan pesakit dakwa terima layanan buruk di hospital Pulau Pinang

0

KEPALA BATAS: Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pinang Tunggal Datuk Roslan Saidin semalam menampilkan beberapa pesakit yang mendakwa menerima layanan buruk daripada doktor di dua buah hospital kerajaan di Pulau Pinang bagi membuktikan kejadian itu memang berlaku.

Katanya penampilan pesakit-pesakit itu bagi membuktikan apa yang beliau bangkitkan semasa persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini adalah benar.

“Hari ini (semalam) saya tampil untuk membuktikan dan tunjukkan kebenaran tentang aduan daripada rakyat kepada saya, saya hendak mereka (mangsa) sendiri cakap kerana mereka yang terkena.

“Saya bukan hanya cakap kosong atau mengada-adakan cerita dalan DUN, ini tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat untuk membantu penduduk di kawasan saya, dan saya tidak mahu orang lain menerima nasib yang sama,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyata-an Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan negeri Dr Afif Bahardin yang mahu Roslan meminta maaf secara terbuka kepada para doktor di seluruh negara ekoran dakwaan terdapat doktor yang bersikap rasis.

Roslan berkata kini Dr Afif pula harus meminta maaf kepada penduduk yang menerima layanan buruk itu dan jika gagal berbuat demikian adalah lebih baik beliau meletak jawatan sebagai pengerusi Jawatankuasa Kesihatan negeri.

Seorang warga emas yang hadir, Hamid Salleh, 66, berkata kejadian berlaku pada bulan Jun lepas apabila seorang doktor lelaki di bahagian kecemasan HKB telah memaki hamun beliau.

“Anak pakcik hantar ke hospital kerana keadaan kesihatan pakcik yang makin teruk, semasa di wad kecemasan, doktor itu telah memaki hamun termasuk kata bodoh kepada pakcik.

“Pakcik akui salah pakcik kerana tidak makan ubat tetapi bukan begitu caranya dengan maki hamun, sedangkan pakcik lebih tua daripadanya. Dia langsung tidak ada rasa hormat,” kata-nya yang menghidap sakit jantung, asma, darah tinggi dan kencing manis.

Seorang lagi yang ditampilkan Roslan, Syahida Saad, 27, yang tinggal di Kepala Batas berkata pada 28 Mei lepas beliau ke HSJ berikutan besi yang terdapat dalam pahanya patah, bagaimanapun seorang daripada doktor di hospital berkenaan enggan mengeluarkan besi itu dan hanya menyuruhnya pulang.

Beliau sedih dengan kejadian itu kerana katanya, besi itu dimasukkan ke dalam pahanya kerana terlibat dalam kemalangan sehingga me-ngorbankan nyawa suaminya pada 7 November tahun lepas.

“Saya kecewa dengan tindakan doktor lelaki itu, dia suruh balik dan siap maklumkan kalau masih boleh jalan tidak perlu buang besi itu sedangkan dalam masa itu saya tidak boleh jalan dan menanggung kesakitan.

“Saya minta bantuan Datuk Roslan dan adukan perkara itu kepadanya sebelum pihak HSJ memanggil saya semula keesokannya untuk menjalankan pembedahan membuang besi,” katanya.

Suri rumah Mariani Mansor, 22, pula menceritakan anak perempuannya berusia empat bulan mengalami sesak nafas akibat batuk yang teruk pada 21 Jun lepas tetapi seorang doktor lelaki yang berada di wad kecemasan di HKB memarahinya tanpa sebab dan menyuruhnya pulang tanpa memberikan rawatan.

“Doktor itu cakap, saya bukan Tuhan untuk menyembuhkan anak kamu, lagipun tidak teruk ini…pergilah klinik swasta…sedangkan muka anak saya ketika itu sudah kebiruan kerana sesak nafas,” katanya. — Bernama