Sarawak bakal menjadi hab pengeluaran makanan negara

1

SRI AMAN: Sarawak bakal menjadi hab pengeluaran makanan apabila projek jelapang padi kesembilan negara siap menjelang tahun 2020.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia Datuk Rohani Abdul Karim berkata, kawasan Stumbin-Bijat, Batang Lupar dibangunkan sebagai pemangkin mengurangkan kebergantungan kepada import beras.

“Buat masa ini, kerajaan negeri terpaksa membelanjakan ratusan juta ringgit setiap tahun untuk mengimport beras bagi menampung keperluan penduduk tempatan,” katanya pada Sesi Dialog Dengan Ketua Rumah Panjang dan Pemimpin Setempat Bagi Projek Pengairan Bijat/Stumbin, Sri Aman di sini semalam.

Rohani yang juga Ahli Parlimen Batang Lupar menjelaskan, jelapang padi akan membolehkan Sarawak mengeluarkan berasnya sendiri, malah dieksport untuk menyumbang kepada ekonomi negara.

Bagaimanapun, Rohani memberitahu projek itu perlu melalui tiga fasa yang melibatkan penstrukturan perparitan dan tali air, jalan ban serta tebatan banjir.

“Fasa pertama adalah kerja-kerja melibatkan infrastruktur perparitan dengan membuat parit-parit serta tali air di kawasan jelapang padi, manakala fasa kedua melibatkan kerja-kerja membuat jalan ban menuju ke kawasan jelapang padi.

“Fasa ketika turut melibatkan pembinaan saluran paip menggunakan teknologi tinggi untuk menyalurkan air bersih ke kawasan sawah sebelum kerja-kerja menanam padi,” jelasnya.

Tambahnya, kerja-kerja menyiapkan projek itu menelan kos RM42,205,771 dalam tempoh 18 bulan yang dijangka siap pada September depan.

Projek ini dijangka beroperasi sepenuhnya menjelang tahun 2015 dan memberikan hasil menjelang 2020.

Hadir sama Timbalan Pengarah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Syed Abdul Hamid.