Ops Cantas: Polis tahan 19 individu di Limbang

0

MOHD BUKHORI

LIMBANG: Polis menahan 19 individu terdiri daripada 14 lelaki dan lima wanita dalam Ops Cantas Khas di daerah ini sejak 17 Ogos lepas.

Ketua Polis Daerah Limbang Superintenden Mohd Bukhori Saffai berkata, kesemua tangkapan itu melibatkan pelbagai kesalahan untuk tujuan dokumentasi.

Jelasnya, selepas proses dokumentasi, kesemua individu terbabit dibebaskan.

Katanya lagi, lebih 70 pegawai dan anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Limbang menyertai operasi tersebut sejak dilancarkan di seluruh negara 17 Ogos lepas.

Beliau menambah, jumlah tersebut membabitkan 12 pegawai kanan polis dan lebih 60 anggota lain dalam operasi pencegahan jenayah di daerah ini.

Operasi itu turut melibatkan sekatan jalan raya, rondaan, pemeriksaan premis perniagaan dan kediaman.

“Ini merupakan usaha berterusan Jabatan Siasatan Jenayah dengan bantuan para pegawai dan anggota dari cawangan lain yang terlibat dalam pencegahan jenayah.

“Kita semua perlu terus bekerjasama dan menggembleng usaha untuk membendung jenayah,” katanya ketika dihubungi semalam.

Mohd Bukhori berkata, tindakan pencegahan jenayah adalah yang aspek penting dan tanggungjawab itu harus dipikul bersama oleh masyarakat, bukannya diletakkan sepenuhnya di bahu pihak polis.

Sementara itu, beliau memberitahu polis menahan tiga individu iaitu dua lelaki dan seorang wanita untuk membantu siasatan berhubung kes pembunuhan seorang lelaki Cina di sebuah kebun berhampiran kawasan Bukit Timpas pada hujung Ogos lepas.

Terbaharu, katanya, tiga suspek lelaki berusia dalam lingkungan 30 hingga 40 tahun turut ditahan bagi membantu siasatan.

“Kita berjaya menemui petunjuk-petunjuk baharu termasuk penahanan tiga suspek lelaki tersebut dalam usaha membantu siasatan terhadap kes pembunuhan berkenaan,” jelasnya.

Pada 23 Ogos lepas, mangsa Ho Koh Liong, 39, ditemui mati dengan kesan kecederaan dipercayai ditikam dengan senjata tajam sedalam dua inci pada bahagian tengkorak.

Siasatan awal sebelum ini mendapati mangsa dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum ditinggalkan di kawasan berkenaan.