Pusat akuatik baharu di Petra Jaya dibina ikut piawaian antarabangsa

0

KUCHING: Pusat akuatik baharu yang bernilai lebih RM100 juta di Petra Jaya dibina mengikut piawaian antarabangsa, kata Menteri Muda Sukan Datuk Lee Kim Shin.

Beliau memberitahu, Sarawak dijangka tidak akan menghadapi masalah untuk menganjurkan sukan akuatik kerana memiliki pusat yang bertaraf antarabangsa itu.

“Kita telah mencadangkan beberapa sukan akuatik pada temasya Sukan SEA 2017 diadakan di pusat baharu itu sebaik sahaja ia siap sepenuhnya kelak.

“Kini pusat itu sedang rancak dibina dan pastinya akan siap mengikut jadual dan piawaian antarabangsa,” katanya pada sidang media dipejabatnya, di sini semalam.

Lee yang juga Menteri Muda Perhubungan memberitahu pusat akautik itu bersedia menjadi tempat penganjuran kejohanan air peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa.

Beliau menjelaskan, bahawa pusat akuatik baharu itu akan dilengkapi fasiliti mengikut piawaian antarabangsa berbanding yang ada pada masa ini hanya sesuai untuk latihan sahaja.

“Apa yang kita ada sekarang hanya sesuai untuk latihan dan kita yakin dengan adanya pusat baharu ini yang dilengkapi fasiliti mengikut piawaian antarabangsa.

“Malah, kita juga tidak menghadapi masalah untuk menganjurkan acara sukan akuatik peringkat antarabangsa di sini,” ujarnya.

Pusat akuatik baharu itu dijangka siap sepenuhnya pada penghujung 2015.

Sementara itu, menyentuh mengenai perkembangan terkini kerja-kerja menaik taraf Stadium Sarawak, Lee berkata: “Pihak kita akan memastikan kerja menaik taraf berjalan dengan lancar”.

“Kita prihatin dengan keadaan masa sekarang dan kita memberi tumpuan kerja menaik taraf itu berjalan dengan lancar bagi memastikan ia siap sepenuhnya,” katanya.