Sedia keluar peruntukan RM1.3b

0

Musa (tengah), Pairin (lima kanan) dan Mohd Yaakub (lima kiri) merakam kenangan bersama tujuh CEO yang menerima sijil prestasi cemerlang.

KOTA KINABALU: Sejak hampir enam tahun Koridor Pembangunan Sabah (SDC) dilancarkan, Pihak Berkuasa Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (Sedia) telah mengeluarkan RM1.3 bilion daripada RM1.6 bilion jumlah dana pembangunan yang diperuntukkan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan dan Kesepuluh.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman berkata ia adalah tepat pada masanya untuk menilai kesan keseluruhan SDC dan ia adalah tanpa keraguan projek-projek dalam sektor berimpak tinggi adalah positif dalam merancakkan semula pertumbuhan ekonomi negara, meningkatkan kesejahteraan sosial, mewujudkan peluang pekerjaan, mengurangkan kemiskinan dan kadar pengangguran, dan meningkatkan pendapatan isi rumah.

“Saya gembira untuk berkongsi dengan anda bahawa ekonomi Sabah telah berdaya tahan dalam tempoh 2008 hingga 2012, mencatatkan pertumbuhan yang positif walaupun dalam menghadapi cabaran yang dihasilkan oleh krisis sub-prima Amerika Syarikat yang telah membawa kepada krisis ekonomi global pada tahun 2009.

Berdasarkan harga 2005, jumlah KDNK sejak pelancaran SDC tahun 2008 sehingga akhir tahun 2012 telah berkembang sebanyak 25.8 peratus, daripada RM35.3 bilion pada akhir tahun 2007, kepada RM44.4 bilion pada akhir tahun 2012.

Ekonomi Sabah mencatatkan kadar pertumbuhan purata tahunan sebanyak 4.7 peratus dalam tempoh ini, berbanding kadar pertumbuhan purata tahunan negara sebanyak 4.3 peratus,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa melancarkan Persijilan Kualiti MS ISO 9001:2008 dan Laporan Tahunan 2012 Sedia sempena mesyuarat Ke-14 Ahli-Ahli Sedia, bertempat di Hotel Le Maridien kelmarin.

Musa yang juga pengerusi Sedia berkata ia adalah penting bagi pelaksanaan SDC sejajar dengan agenda halatuju dan penekanan kepada pelancongan telah membawa kepada penyusunan semula dan perkembangan ekonomi negeri ini, terutama sektor perkhidmatan yang ketara.

“Sumbangan sektor perkhidmatan juga semakin meningkat dari 42.3 peratus KDNK pada tahun 2008 kepada 47.4 peratus pada tahun 2012,” katanya.

Katanya ketibaan pelancong ke Sabah tahun lalu mencapai 2.88 juta menyumbang kira-kira RM5.3 bilion, berbanding 2.3 juta pelancong dengan pungutan berjumlah RM4.06 bilion pada tahun 2008.

Beliau berkata jumlah tahunan muatan dikendalikan Pelabuhan Sabah juga telah meningkat, terutamanya kontena dari 208.490 TEU pada tahun 2005 kepada 374.624 pada tahun 2012.

“Dengan perkembangan agresif sektor minyak, gas dan tenaga, kita menjangkakan kontena meningkat dengan ketara beberapa tahun akan datang. Ini adalah selaras dengan matlamat negara untuk meningkatkan sumbangan sektor perkhidmatan kepada KDNK keseluruhan sebagai salah satu langkah utama dalam Program Transformasi Ekonomi,” katanya.

Musa berkata Sabah muncul sebagai salah satu destinasi pilihan untuk pelaburan langsung asing (FDI), menarik minat dari China, Taiwan, Korea Selatan, Amerika Syarikat, Singapura, Brunei, Australia dan Kesatuan Eropah.

Katanya syarikat Darden Incorporated berpangkalan di Amerika Syarikat melabur RM2 bilion di Taman Akuakultur Lobster Bersepadu yang terletak di antara Marin Kluster Bersepadu di Semporna, dan dijangka menjana RM3 bilion dalam jualan tahunan pada tahun 2030.

Dalam sektor minyak, gas dan tenaga katanya, Petronas telah menjadi pemacu utama dengan pelaburan dalam janakuasa loji gas, Ammonia dan Urea Sabah di Sipitang dan Projek Paip Gas Sabah- Sarawak.

Katanya pelabur domestik utama termasuk Suria Capital Holdings Bhd, Warisan Harta Sabah Sdn Bhd, Sawit Kinabalu Bhd, Innoprise Corporation, SEDCO dan SLDB .

“Sejak pelancaran SDC, sebanyak RM127 bilion pelaburan telah dirancang dan dikomitedkan, kedua dengan Iskandar Malaysia. Daripada jumlah  komited, RM25 bilion telah direalisasikan,” katanya.

Musa berkata tenaga buruh di Sabah telah menyaksikan peningkatan daripada 1.26 juta pada 2007 kepada 1.58 juta tahun lalu.

Katanya pelbagai projek yang dilaksanakan dalam Fasa Pertama SDC telah menyumbang secara langsung peluang-peluang pekerjaan bagi penduduk tempatan, terutamanya dalam sektor pembinaan.

“Ini telah dipertingkatkan lagi oleh projek yang dilaksanakan dalam Fasa Kedua, yang memberi tumpuan kepada menggalakkan pelaburan dalam sektor yang disasarkan.

“Ia juga mendapati bahawa pendapatan isi rumah Sabah telah bertambah baik dengan ketara dalam tempoh 2008-2012 berbanding dengan tempoh yang lebih awal. Purata isi rumah pada tahun 2012 memperoleh RM4, 013 sebulan, dan ini adalah satu peningkatan yang sangat ketara, meningkat sebanyak 40 peratus berbanding dengan hanya RM2,866 pada tahun 2007,” katanya.

Katanya purata kadar pertumbuhan pendapatan isi rumah bulanan di Sabah bagi tempoh 2009-2012 berjumlah 8.6 peratus, melebihi kadar pertumbuhan pendapatan isi rumah bulanan negara sebanyak 7.2 peratus.

Sasaran projek pembasmian kemiskinan, pekerjaan dan mewujudkan peluang-peluang perniagaan baru telah memberi kesan yang besar ke atas pengurangan keseluruhan kemiskinan.     Berikutan pelancaran SDC dan pelaksanaan inisiatif pembasmian kemiskinan, negeri Sabah telah menyaksikan pengurangan dalam kemiskinan daripada 24.2 peratus pada tahun 2004 kepada 19.7 peratus pada tahun 2009, dan 8.1 peratus pada akhir 2012.

Musa berkata berdasarkan prestasi setakat ini, ia boleh disimpulkan bahawa SDC berada di landasan untuk mencapai objektifnya untuk mewujudkan pertumbuhan ekonomi yang mapan, meningkatkan pendapatan dan sosio-ekonomi yang standard, di samping mengurangkan ketidakseimbangan dan ketidaksamaan pendapatan.

“Saya juga berbesar hati kerana Sedia telah mendapat pengiktirafan yang standard di peringkat antarabangsa, iaitu Persijilan MS ISO 9001:2008 di dalam sistem pentadbiran dan pengurusannya berkuatkuasa 12 April 2013.

“Pensijilan ini membuktikan bahawa Sedia telah menerima pakai tadbir urus standard yang tinggi dan tidak bertolak ansur dengan kualiti sistem dan prosedur pentadbiran dan pengurusan dalam menjalankan tugasnya,” katanya.

Musa menyeru supaya rakyat Sabah untuk menyokong SDC dan memastikan bahawa projek-projek pelaburan dan pembangunan dilaksanakan dengan efektif.

Di majlis itu, Musa turut menyampaikan sijil prestasi cemerlang kepada tujuh orang Ketua Pegawai Eksekutif/Pengarah Urusan syarikat swasta.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang juga timbalan pengerusi Sedia; Datuk Peter Pang En Yin (timbalan pengerusi Sedia); Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa; Setiausaha Kerajaan Negeri (SKN), Tan Sri Sukarti Wakiman; Ketua Eksekutif Sedia, Datuk Dr Mohd Yaakob Haji Johari; Ketua Pengarah Unit Perancang ekonomi (EPU), Datuk Dr Rahmat Yusoff; Ketua Pengarah UKAS, Dato’ Ahmad Husni Hissain dan Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan, Datuk Pengiran Hassanel Pengiran Mohd Tahir.