WFS dapat lampu hijau

0

LULUS: Kong menunjukkan surat kelulusan dari JPNS membenarkan jurulatih WFS mengadakan kelas wushu di sekolah-sekolah negeri ini.

KUCHING: Persekutuan Wushu Sarawak (WFS) mendapat lampu hijau dari Jabatan Pendidikan Neg­eri Sarawak (JPNS) untuk melatih sukan tersebut di sekolah-sekolah negeri ini.

Setiausahanya, William Kong berkata jurulatih dari tujuh kelab gabungan persat­uan itu bebas untuk melatih wushu yang akan dijadikan salah satu daripada subjek kokurikulum sekolah.

“Ahli kelab gabungan WFS adalah Kelab Wushu Serian, Kelab Wushu Sekama, Ke­lab Wushu Bandar Kuching, Kelab Wushu Saratok, Ke­lab Wushu Jelutong, Kelab Wushu Permai Timur, Kelab Wushu Sungai Merah dan Kelab Zhong Hua Wushu Piasau,” katanya.

Menurutnya, permohonan WFS bagi membenarkan gabungan terbarunya Kelab Wushu Satok melatih wushu juga telah diluluskan.

Pada bulan lalu, JPNS telah memperkenalkan peraturan baharu berkaitan kelas seni mempertahankan diri di se­kolah-sekolah.

Peraturan tersebut mempe­runtukkan semua persatuan perlu mendaftar dan memo­hon kebenaran daripada JPNS untuk melatih sukan seni mempertahankan diri seperti taekwondo, karate dan wushu di sekolah-sekolah.

“JPNS telah meluluskan permohonan WFS pada pertengahan Januari lalu dan kita telah menghantar sal­inan kelulusan kepada semua kelab gabungan yang terli­bat,” tambah Kong dan amat menyokong dan mengalu-alu­kan peraturan baharu itu.

Selain itu, kita juga berharap JPNS dapat bekerjasama dengan persatuan sukan yang rasmi dalam memilih dan memberi kebenaran kepada jurulatih berkelayakan mem­beri latihan di sekolah.

“Ini dapat membantu JPNS berhubung dengan mere­ka yang bertanggungjawab dalam mengendalikan sukan-sukan tersebut,” ujarnya.

Katanya, jurulatih yang terpilih telah disenarai tapis oleh ketua jurulatih atau pemeriksa berkelayakan yang diiktiraf oleh badan sukan kebangsaan.

“Sebagai contoh, Tim­balan Presiden WFS James Ting yang juga pengamal wushu Duan kelapan adalah pemeriksa yang telah dilantik oleh Persekutuan Wushu Ma­laysia (WFM) bagi Sarawak dan Sabah.

“Paling penting, pelajar yang menjalani latihan di bawah kendalian jurulatih di­iktiraf berpeluang menyertai kejohanan rasmi di peringkat kebangsaan mahupun antara­bangsa,” katanya.

Pada masa sama, WFS merakamkan penghargaan kepada Pengarah Jabatan Pendidikan Sarawak Datu Abdillah Adam dan pega­wainya dalam membimbing dan membantu persatuan mengadakan latihan di kelas sekolah selain menganjurkan kejohanan di peringkat ba­hagian dan negeri.

WFS telah didaftarkan di pejabat Pesuruhjaya Sukan Sarawak pada Jun 2013 dan diiktiraf sebagai persatuan rasmi sukan wushu oleh JPNS, Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS) dan WFM.