Taib angkat sumpah TYT Sarawak ketujuh

0

TYT BAHARU: Taib menandatangani Surat Sumpah sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak ketujuh pada Istiadat Angkat Sumpah di Dewan Lapau, Kompleks Dewan Undangan Negeri di Kuching, semalam. — Gambar Bernama

KUCHING: Satu lagi sejarah tercipta semalam buat rakyat negeri ini apabila bekas Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud men­gangkat sumpah sebagai Yang di-Pertua Negeri ketujuh menggantikan Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin.

Pada majlis penuh adat istiadat yang ber­langsung di Dewan Lapau, Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) Petra Jaya semalam, Taib, 78, terlebih dahulu mengangkat sumpah sebelum menandatangani Surat Sumpah disak­sikan Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum.

Beliau kemudiannya menandatangani Surat Pengisytiharan sebagai Yang di-Pertua Negeri disaksikan Ketua Menteri Tan Sri Datuk Amar Adenan Satem.

Terdahulu, Taib tiba bersama isteri Puan Sri Ragad Kurdi Taib untuk menghadiri Istiadat Pemeriksaan Pasukan Kawalan Kehormatan Utama di pekarangan Kompleks DUN.

Ketibaan Taib dan isteri disambut oleh Ade­nan dan isteri Puan Sri Jamilah Anu serta Speaker DUN Datuk Amar Mohd Asfia Awang Nasar sebelum memeriksa Pasukan Kawalan Kehor­matan Utama oleh 105 pegawai dan anggota PDRM diketuai oleh DSP Merebun Manju.

Watikah pelantikan Taib sebagai Yang di-Per­tua Negeri telah diserahkan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah di Istana Negara, Kuala Lumpur kelmarin.

Istiadat yang berlangsung di Dewan Singgahsa­na Kecil itu turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Adenan.

Taib kemudiannya disambut oleh ahli kelu­arga dan rakyat Sarawak yang menanti ketibaan beliau dan isteri sekitar jam 8.55 malam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK), malam kelmarin.