Pulau Pinang perlukan landasan kedua: Lim

0

GEORGE TOWN: Ketua Menteri Lim Guan Eng semalam  mengulangi bahawa Pulau Pinang memerlukan landasan kedua dan mempunyai cukup tanah untuk membina landasan tambahan.

Beliau berkata permintaan itu berdasarkan peningkatan jumlah penumpang di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) dan pengangkutan kargo udara juga meningkat kerana pelaburan langsung asing (FDI).

“Bagi mereka yang tidak bersetuju Pulau Pinang memerlukan landasan kedua, anda tidak melihat kepentingan Pulau Pinang. Tolong lihat kepentingan Pulau Pinang, jangan sabotaj kepentingan Pulau Pinang dengan berkata kami tidak memerlukan landasan kedua.

“Pada masa sama kami yakin di Pulau Pinang landasan keduanya akan digunakan sepenuhnya, ia akan dioptimumkan tapi di Kedah kami tidak pasti,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Pada 12 Jun, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata Kedah bakal memiliki lapangan terbang antarabangsa baharu di atas tanah seluas 600 hektar yang akan merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi di negeri-negeri di utara tanah air.

Pada masa ini Kedah mempunyai dua lapangan terbang iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

Lim berkata Pulau Pinang tidak takut bersaing dengan lapangan terbang antarabangsa baharu di Kulim dengan syarat menyediakan kemudahan sama iaitu memberi Pulau Pinang landasan tambahan, kemudahan dan penyelenggaraan kargo udara bersepadu, hab membaiki dan membaik pulih pesawat.

Terdahulu, Lim menyaksikan majlis menandatangani pajakan Wisma Yeap Chor EE antara Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) dan Universiti Terbuka Wawasan  (WOU) Sdn Bhd.

PDC diwakili Pengurus Besarnya Datuk Rosli Jaafar dan WOU diwakili Pengerusinya Datuk Seri Stephen Yeap Leong Huat.

Lim berkata kepentingan menandatangani perjanjian itu membuktikan kerajaan negeri komited mempromosikan sains dan teknologi, serta animasi kreatif, dengan menyediakan tempat yang diperlukan melalui pajakan bangunan warisan berusia 100 tahun itu, Wisma Yap Chor Ee. — Bernama