Pesanan terakhir

0

   “Sebelum beliau (Bayong) turun ke latihan, beliau berpesan kepada saya untuk menjaga anak-anak dengan baik.”

Oleh Sandy Mark Luna //

KUCHING: Balu mendiang Sarjan Bayong Burma hampir pengsan beberapa kali ketika mayat insan tersayang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) di sini, semalam.

Nancy Garang, 31, yang mengendong anak bongsunya, Casper Tukas, 10 bulan, melangkah longlai sebaik tiba di terminal kargo Penerbangan Malaysia (MAS) sehingga terpaksa dipimpin isteri-isteri pegawai atasan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Kehibaan wanita itu yang turut diiringi dua lagi anak lelakinya, Aldraien Mark, 11, dan Benedict Moses, 8, jelas kelihatan malah dapat dirasakan ketika keranda suaminya diusung untuk dimasukkan ke dalam van ATM.

TABAH: Nancy yang mengendong Casper diiringi anak-anaknya, Aldraien (kanan) serta Benedict menggagahkan diri melangkah masuk ke ruang kargo MAS, semalam untuk menyaksikan keranda mendiang suaminya diusung keluar oleh anggota ATM.

Nancy yang kelihatan begitu lemah, tetap mengumpul kudrat untuk menjawab soalan dikemukakan pemberita.

Katanya, kali terakhir dia melihat suaminya ialah pada pagi kelmarin di kediaman mereka di kuarters Kem Rejimen Ke-3 Kor Armor Diraja, Sungai Petani, Kedah sebelum mendiang pergi kerja.

“Sebelum beliau (Bayong) turun ke latihan, beliau berpesan kepada saya untuk menjaga anak-anak dengan baik,” katanya dengan nada sebak.

Ibu kepada tiga orang anak itu diterbangkan ke ibu negeri pada hari sama semalam, diiringi Panglima 3 Briged, Datuk Nazir Mami dan beberapa pegawai atasan.

Difahamkan, kali terakhir anggota tentera yang telah berkhidmat lebih 18 tahun itu pulang ke kampung halaman ialah pada sambutan Hari Gawai Dayak tahun lepas.

Mereka mendirikan rumah tangga pada tahun 2002 dan dikurniakan tiga cahaya mata.

Mayat mendiang Bayong, 36, yang diterbangkan dari Pulau Pinang jam 7 pagi dan transit seketika di Kuala Lumpur menggunakan pesawat MH1133, tiba di LTAK pada kira-kira jam 11.50 pagi semalam.

Mayat mendiang seterusnya dihantar menggunakan kenderaan ATM ke kediaman keluarganya di Taman Desa Indah, Sri Aman untuk upacara pengebumian yang tarikhnya belum dapat dipastikan lagi.

Ketua Kenderaan Alpha Skuadron berkenaan maut akibat kecederaan parah setelah kereta perisai dinaikinya terba­bas sebelum terbalik di Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) berhampiran Kuala Kangsar, Perak pada kira-kira 6.46 petang kelmarin.

Difahamkan, mereka yang menaiki kenderaan perisai jenis Condor Sibmas sedang berkonvoi dari Kem Rejimen Ke-3 Kor Armor Diraja, Sungai Petani, Kedah menuju ke Gemas, Negeri Sembilan.

Kemalangan itu turut mengorbankan Koperal Che Mo­hamad Fatanah Che Ismail berasal dari Kuala Besut, Terenganu yang disahkan meninggal ketika dalam per­jalanan ke Hospital Kuala Kangsar.

Dua lagi yang cedera ialah pemandu ken­deraan perisai tersebut Lans Koperal Freedy Bernabas dan Koperal Mohd Sarifudin Abdullah.

Punca kemalangan masih dalam siasatan.