KPDNKK jamin barangan keperluan mencukupi pada musim perayaan

0

KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) memberi jaminan bekalan barangan keperluan adalah mencukupi di sepanjang musim perayaan pada tahun ini.

Ketua Setiausaha KP-DNKK Datuk Seri Alias Ahmad berkata langkah agresif telah dijalankan bagi memastikan tiada peniaga yang menaikkan harga di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan sempena Aidilfitri tidak lama lagi.

“Kami telah membuat perjanjian dengan persatuan pembekal dan pemborong sejak sebulan sebelum keti-baan Ramadan, dan mereka memberi jaminan bekalan barangan itu mencukupi,” katanya kepada Bernama selepas menjayakan program ‘Ala Carte Pagi’ di Bernama Radio 24, Wisma Bernama, di sini semalam.

Sementara itu, seramai 1,800 pegawai penguatkuasa dan 1,080 pegawai Peman-tau Harga Secara Kontrak (PPS) bagi memantau harga barangan kawalan ini di ka-wasan pasar yang menjadi tumpuan ditempatkan di se-luruh negara.

“Dua ratus ribu sukarelawan yang dikenali sebagai Skuad Pengguna di seluruh negara turut membantu den-gan membuat pemantauan harga barangan kawalan ini,“ katanya.

Beliau berkata Jawatankua-sa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Penghulu dan Penggawa turut terlibat untuk memastikan kawalan harga b arangan ini dipatuhi.

Dalam pada itu, KPDNKK menetapkan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan akan dikuatkuasakan bermula dari 20 Julai hingga 5 Ogos ini.

Katanya, antara barang kawalan berkenaan termasuk ayam meliputi ayam segar, ayam standard dan ayam super, telur ayam meliputi gred A,B dan C, daging segar meliputi daging tempatan dan daging import, ikan kembung serta sayuran.

Alias berkata di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, peniaga yang tidak mematuhi Skim Kawalan Harga pada musim perayaan akan dikenakan tindakan yang membawa hukuman antaranya denda sehingga RM250,000 bagi peniaga, dan korporat sehingga RM500,000.

Orang ramai yang ingin mengetahui maklumat lan-jut mengenai senarai harga di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan boleh melayari laman web rasmi KPDNKK. — Bernama