Gaza ratapi korban operasi Israel

0

Dua hari kempen saksikan 29 termasuk dua wanita, lima kanak-kanak maut

KOTA GAZA: Kempen Israel yang bermula kelmarin atas alasan untuk membendung serangan roket dari Semenanjung Gaza, sudah mengorbankan 29 penduduk Palestin, dengan dua wanita dan lima kanak-kanak maut dalam serangan udara di Gaza.

Satu serangan dron Israel ke atas sebuah motosikal mengorbankan seorang individu di utara Semenanjung Gaza, kata medik semalam, pada hari kedua kempen udara ke atas wilayah Palestin.

Serangan di Beit Lahiya itu membunuh Rafiq al-Kafarneh, 30, dan mencede-rakan seorang lagi individu dengan parah, kata medik di hospital Kamal Odwan di mana mangsa dibawa.

Tentera udara Israel mengebom 160 sasaran di Semenanjung Gaza pada waktu malam ketika ia meningkatkan kempen berskala besar untuk menyekat serangan roket Palestin, menurut seorang pegawai tentera.

Serangan bertambah buruk awal semalam, dan radio tentera melaporkan sekurang-kurangnya lima roket atau serangan mortar dari Gaza telah dipintas di ruang udara wilayah Tel Aviv oleh sistem pertahanan udara Iron Dome Israel.

Tentera Hamas Briged Ezzedine Al-Qassam mengaku bertanggungjawab.

Sementara itu Jordan, satu daripada dua negara Arab yang telah menandatangani perjanjian damai dengan Israel, semalam menuntut pemberhentian segera serangan udara Israel ke atas Semenanjung Gaza yang membawa maut.

Jurucakap kerajaan Mohammad Momani berkata, serangan yang membunuh lebih 20 penduduk Palestin yang dikatakan sebagai tindak balas kepada serangan roket yang tidak membunuh sesiapa pun di Israel adalah kejam dan ganas.

“Jordan mengecam keganasan tentera yang telah dilancarkan oleh Israel di Semenanjung Gaza dan menuntut agar ia dihentikan segera,” kata Momani.

“Tindakan Israel melanggar undang-undang antarabangsa dan menghalang usaha damai di rantau ini,” tambah menteri itu dari negara yang telah memeterai perjanjian damai pada 1994 dengan rejim Zionis itu.

Dalam pada itu, Menteri Dalam Negeri Israel Gidon Saar yang juga ahli Kabinet Keselamatan berkata, angkatan tentera telah diberi arahan untuk memperluaskan kempennya dengan signifikan.

“Kami tidak membataskan kempen ini dari segi masa, malah kami mengarahkan IDF untuk memperluaskan serangan dengan signifikan ke atas Hamas dan melakukan segalanya untuk memberikan tamparan signifikan kepada Hamas dan organisasi pengganas di Gaza,” katanya kepada radio berkenaan.

Israel, katanya, memasuki operasi yang semakin meluas dengan ‘mata yang amat terbuka’.

“Kami bersedia bagi setiap kemungkinan, termasuk operasi di lapangan jika perlu, tetapi ia tidak akan menjadi langkah pertama.

“Namun kesediaan itu ada bagi perkara tersebut dan itulah sebabnya kenapa kami mengarahkan kerahan 40,000 askar simpanan,” tegas beliau. — AFP