Ngap Sayot lakar kemenangan pertama dalam jelajah ke Jakarta

0

 

KUCHING: Sarawak men­catat kemenangan pertama dalam siri jelajah ke Jakarta dengan menundukkan pasu­kan yang bersaing dalam Liga Perdana Indonesia, Pelita 3-1 kelmarin.

Bertarung di Stadium Suta­soma, Jakarta, kedua-dua pasukan menampilkan corak permainan agresif dan pan­tas dalam usaha memimpin perlawanan.

Kapten pasukan Joseph Kalang Tie memecah ke­buntuan seawal minit kedua setelah menerima umpanan cantik daripada pemain sayap lincah Ashri Chuchu.

Pelita yang dibarisi tiga be­kas pemain kebangsaan cuba bangkit dengan melancarkan beberapa serangan ke kubu Sarawak.

Namun pertahanan Ngap Sayot yang diketuai Ronny Harun, Hairol Mokhtar dan Ramesh Lai Ban Huat terus utuh membentengi kubu mereka dari dibolosi pasukan tuan rumah.

Sarawak hampir meng­gandakan jaringan, namun penyerang berbisa mereka Ryan Alan Griffiths gagal menyempurnakan sepakan percuma pada minit ke-15.

Pada minit ke-35, per­mainan satu dua S Chan­turu dan Joseph membuka umpanan cantik untuk Ryan yang tidak melepaskan pel­uang untuk menjaringkan gol kedua Sarawak bagi men­jadikan kedudukan 0-2 pada separuh masa pertama.

Permainan di separuh masa kedua lebih menarik dengan kedua-dua pasukan mem­buat beberapa pertukaran pemain.

Tuan rumah akhirnya berjaya menjaringkan gol pertama pada minit ke-54 bagi menjadikan kedudukan 1-2.

Sekali pun selesa mendahu­lui, Sarawak terus mengasak kubu lawan dalam usaha menambah jaringan.

Pada minit ke-57, Ryan berjaya menggelecek tiga pe­main lawan sebelum melaku­kan hantaran silang kepada Rashid Aya yang mudah menanduk masuk untuk gol ketiga Sarawak.

Keputusan itu kekal hingga tamat masa perlawanan.

Ketua Jurulatih Robert Alberts gembira dengan persembahan anak-anak buahnya sekali gus berjaya meraih kemenangan pertama kelmarin.

“Pemain menunjukkan kombinasi menarik dengan corak permainan menyerang yang pantas dan efektif.

“Secara keseluruhan, saya sangat berpuas hati dengan apa yang ditunjukkan oleh semua pemain termasuk pe­main simpanan,” katanya.