Ngap Sayot ‘tenggelam’

0

SEKAT: Pemain Kedah (kanan) cuba menyekat pergerakan Ryan untuk melakukan serangan pada aksi Piala Malaysia 2014 di Kuching malam tadi.

Gagal menyaingi Kedah meskipun beraksi menarik di laman sendiri

Oleh Harry Illias //

KUCHING: Sarawak kem-punan melakarkan keme-nangan apabila tewas tipis 2-1 di pangkuan Kedah pada aksi Piala Malaysia 2014 di Stadium Negeri di sini malam tadi.

 Beraksi di kandang send-iri, skuad Ngap Sayot nam-pak garang pada awal babak apabila melancarkan seran-gan bertali arus ke kubu Sang Kenari.

Ketua pasukan, Joseph Kalang Tie melakukan ujian awal ke gawang Kedah pada minit ke-11 namun bola rembatannya dari luar ka-wasan penalti agak sipi.

Anak-anak buah Robert Alberts terus melakukan asakan dengan percubaan baik menerusi tandukan oleh pemain import, Gabor Gyepes pada minit ke-16 namun ditangkap kemas oleh penjaga gol pasukan pelawat.

Bagaimanapun, Kedah sekali-sekala melancarkan serangan berjaya men-embusi gawang Sarawak dengan jaringan pada minit ke-30 hasil sentuhan Muhd Farhan Roslan setelah menerima hantaran cantik Nam Kung Woong.

Babak pertama, Sarawak ketinggalan 1-0 kepada pasukan pelawat memaksa Alberts memerah otak merencana strategi ampuh untuk anak-anak buah-nya melakukan sesuatu terbaik bagi menggembi-rakan ribuan penyokong setianya.

Percaturan Alberts nyata berbisa apabila penyerang import, Ryan Alan Grif-fiths menjaringkan gol pen-yamaan pada minit ketiga babak kedua hasil umpanan cantik S Chanturu.

Minit ke-61, Sarawak hampir-hampir menghasil-kan jaringan apabila Rashid Aya melakukan tandukan padu yang tersasar sedikit di pintu gol kedah.

Sebelum wisel penamat dibunyikan pengadil, Ke-dah menghukum Sarawak dengan jaringan keme-nangan oleh Billy Osman Mehmet.

Kekalahan itu ternyata menyentap semangat Ngap Sayot untuk bersaing mer-ebut tempat dua pasukan ke peringkat suku akhir.

Bagaimanapun, Sarawak perlu melangsaikan kes-emua baki tiga perlawanan timbal-balik Kumpulan B yang akan bermula Rabu ini.

Sarawak kini kekal den-gan tiga mata hasil satu ke-menangan menentang Ter-engganu di tempat sendiri pada aksi pembukaan.

Skuad Ngap Sayot akan berkunjung ke Alor Setar, Rabu ini (27 Ogos) untuk membuat perhitungan tim-bal-balik dengan Kedah se-belum melayan kunjungan Perak di Stadium Negeri Kuching pada 30 Ogos (Sabtu) depan.