SMK SHOAW juara ragbi Festival Kuching

0

KUCHING: Sekolah Menen-gah Kebangsaan (SMK) Ag-ama Sheikh Haji Othman Abdul Wahab (SHOAW) buat julung kalinya menjuarai Fes-tival Ragbi Bawah 15 Tahun sempena Festival Kuching selepas menumpaskan Kolej Datuk Patinggi Abang Haji Abdillah.

SHOAW yang menjuarai perlawanan tumpuan apabila menewaskan pasukan lawan dengan 12-7 selepas pada mulanya ketinggalan apa-bila pasukan Kolej Abdillah memulakan skor pada masa pertama.

Bagaimanapun, SHOAW bangkit pada masa kedua dengan tujuh mata sekali gus menyaksikan kedua-dua pasukan seri 7-7 dan menam-bah skor lima mata pada masa tambahan.

Perlawanan yang diadakan di Padang Ragbi Song Kheng Hai itu menyaksikan 10 buah sekolah menengah lain dari Kota Samarahan, Kuching dan Matang turut bersaing dalam pelbagai kategori.

Majlis penyampaian hadiah kejohanan anjuran bersama Majis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) disempur-nakan oleh Menteri Muda Belia (Bandar) Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah dan Pengerusi Pengelola Festival Kuching Karnival, Sufian At-eng serta wakil MBKS.

Dalam ucapannya, Abdul Karim mahu agar lebih banyak aktiviti sedemikian dianjur-kan khasnya kalangan anak muda dan belia yang bukan sahaja membawa kebaikan tetapi memartabatkan sukan itu sendiri serta meningkatkan disiplin mereka.

“Kita berharap sukan sep-erti ini dapat mencungkil ban-yak bakat baharu agar dapat dibawa ke peringkat lebih tinggi dan pada masa yang sama lebih mendisiplinkan mereka.

“Malah, mampu menger-atkan silaturahim kalangan pelajar dan pasukan yang terlibat,” katanya.

Sementara itu, Sufian mem-beritahu program berkenaan adalah anjuran tahunan sem-pena Festival Kuching.

“Ia bagi bukan sahaja untuk menyerlahkan bakat-bakat muda tetapi penting mewu-judkan semangat berpasukan di kalangan pemain,” ka-tanya.