256 pelajar dijangkiti sakit mata

0

Oleh I.SAB KHAN MUKARAB SHAH //

KOTA KINABALU: Seramai 256 pelajar dan kakitangan daripada beberapa sekolah rendah dijangkiti sindrom ‘Sakit Mata’.

Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah Datuk Jame Alip berkata, 228 daripada jumlah itu adalah pelajar dari 18 sekolah rendah di daerah Kota Belud.

Menurutnya, 15 orang daripadanya adalah kakitangan sekolah di daerah berkenaan manakala 13 daripadanya adalah pelajar sekolah sekitar bandaraya.

“Seramai 13 pelajar dari sekitar bandaraya itu terdiri tujuh daripada Sekolah Rendah Luyang, empat dari Sekolah Rendah Tebobon dan dua dari Sekolah Rendah Lapasan.

“Manakala 60 daripada 228 pelajar dari daerah Kota Belud dan empat daripada tujuh pelajar Sekolah Rendah Luyang itu adalah calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014,” katanya pada sidang media UPSR 2014 di sini kelmarin.

Jame berkata, sehubungan dengan perkara itu, guru besar dan ibu bapa diminta mengikut arahan hospital dalam tujuan pengasingan pelajar.

“Guru besar khususnya diminta untuk mengasingkan pelajar ke kelas lain dalam pembelajaran seharian dan bagi calon yang akan menduduki UPSR.

“Walaupun cuaca sekarang kurang baik dan sindrom ini kelihatan berleluasa tetapi kita tetap akan usahakan agar peperiksaan UPSR akan berjalan dengan lancar dan tidak terjejas,” katanya.