Jangan jual tanah NCR

0

ENGKILILI: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilii Dr Johnnical Rayong Ngipa menasihati rakyat di sini agar tidak menjual tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik mereka kepada orang lain.

Menurutnya, sikap ini boleh menyebabkan rakyat mengalami kerugian besar jika mereka bertindak menjual tanah kepada orang lain.

“Tanah sangat berharga pada masa sekarang, jadi jangan menjualnya demi keuntungan segera.

“Sebaliknya, gunakan tanah itu untuk masa depan keluarga,” katanya pada Majlis Merarau anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Rumah Johnson, Lubok Numpu di Balai Raya Skim Skrang di sini, kelmarin.

Pada majlis itu, Dr Rayong mengumumkan peruntukan projek kecil luar bandar (MRP) RM10,000 kepada JKKK Rumah Johnson dan RM5,000 untuk Biro Wanitanya.

Selain itu, beliau turut menasihati ketua kaum atau tuai rumah di sini agar berfungsi sebagai pengurus pembangunan di kampung masing-masing.

Tuai rumah perlu berfungsi sebagai pengurus serta bekerja untuk menyusun program pembangunan kampung dengan kerjasama kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Saya berharap tuai rumah di sini terus aktif dan bekerjasama dengan rakyat demi memudahkan kerajaan memacu pembangunan pada masa akan datang,” katanya.

Beliau memberitahu, jumlah keahlian Parti Rakyat Bersatu (UPP) Bahagian Engkilili kini mencecah 3,000 dan menyasarkan 5,000 ahli.

Dr Rayong diberi penghormatan menyampaikan wang insentif daripada JKKK Rumah Johnson kepada Calvin Cliff (diploma, UNIMAS), Rachael Satok Razali (ijazah, UNIMAS) dan Beatrice Baking (ijazah, USM Pulau Pinang).