Najib mahu pemain golf Malaysia cipta nama di pentas dunia

0

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mahu melihat pemain golf Malaysia mencipta nama di pentas dunia.

Beliau berkata ini boleh dicapai menerusi sokongan berterusan terhadap sukan itu daripada kerajaan dan perbadanan yang sehaluan seperti Sime Darby Berhad.

“Sime Darby sentiasa menyokong pembangunan pemain golf muda kita dan diharapkan satu hari nanti kita akan menyaksikan lebih banyak pemain Malaysia bertanding (dalam kejohanan golf antarabangsa).

“Dan adalah menjadi hasrat saya untuk membawa sukan golf di Malaysia ke peringkat lebih tinggi,” katanya dalam ucapan pada majlis penyampaian hadiah Kejohanan Golf Sime Darby LPGA Malaysia 2014 di Bukit Kiara di sini semalam.

Najib mengucapkan tahniah kepada Feng Shanshan dari China yang mengatasi lebih 70 peserta pada kejohanan selama empat hari itu untuk memenangi hadiah utama US$300,000 dan trofi.

Pada kejohanan itu, Malaysia diwakili enam pemain golf profesional iaitu Jean Chua, Ainil Johani Abu Bakar, Michelle Koh, Kelly Tan, Aretha Pan dan Michele Low.

Bakat tempatan berkenaan diberikan tiket pengecualian penaja untuk beraksi dalam kejohanan itu.

Najib mengambil perhatian kejohanan LGPA, yang menarik penyertaan pemain golf antarabangsa berkaliber tinggi, telah menjadi jenama bagi Malaysia dan dengan itu kejohanan perlu diteruskan pada masa depan. — Bernama