Pekerja kuari maut dihempap batu

0

NGERI: Hanya bahagian kaki mangsa kelihatan setelah dihempap timbunan batu yang jatuh dari lorinya.

MIRI: Seorang pekerja kuari maut setelah dihempap timbunan batu yang jatuh dari lori dipandunya dalam kemalangan di sebuah kuari di Niah pagi semalam.

Mangsa, Henry Irud, 37, dari Marudi, Baram disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian badan.

Menurut sumber, sebelum kejadian yang berlaku sekitar jam 8 pagi, mangsa melakukan kerja-kerja memunggah batu di puncak bukit di kawasan kuari berkenaan menggunakan sebuah lori pengangkut yang dipandunya.

Ketika sedang dalam perjalanan menghantar batu ke mesin pengisar, tiba-tiba sebongkah batu besar jatuh dari puncak bukit lalu menimpa lori mangsa menyebabkan kenderaannya remuk teruk dan terjatuh ke sebatang jalan di tingkat bawah bukit berkenaan.

Mangsa dikatakan berjaya keluar dan turun ke tingkat bawah namun telah dihempap oleh timbunan batu  yang jatuh dari lorinya.

Difahamkan pada Sabtu lalu, pekerja di kuari berkenaan ada melakukan kerja-kerja menggerudi dan mengebom batu, sementara semalam dilakukan kerja-kerja memunggah batu-batan berkenaan ke mesin pengisar.

Mangsa meninggalkan isteri dan tiga anak berusia antara lima hingga 12 tahun.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Miri untuk proses bedah siasat.

NGERI: Hanya bahagian kaki mangsa kelihatan setelah dihempap timbunan batu yang jatuh dari lorinya.