Hasan Ali nafi terima tajaan UMNO, BN dan KBS untuk ceramahnya

0

KUALA LUMPUR: Presiden Jalur Tiga Malaysia (JATI) Datuk Dr Hasan Mohamed Ali menafikan dakwaan kononnya beliau menerima tajaan atau sumbangan daripada UMNO, Barisan Nasional (BN) dan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dalam setiap siri ceramahnya.

Beliau membuat penafian itu dalam perbicaraan kes samannya terhadap Ketua Pe-nerangan PAS Datuk Mahfuz Omar di Mahkamah Tinggi di sini berhubung satu kenyata-an bahawa Hassan menerima bantuan kerajaan.

Hasan berkata setiap siri ceramahnya dibiayai wang poketnya dan sumbangan daripada masyarakat.

“Saya ingin katakan perkataan-perkataan yang di-katakan oleh defendan (Mahfuz) dalam sidang media bertarikh 2 Mac 2012, di Ibu Pejabat PAS berhubung ceramah ditaja oleh KBS adalah palsu dan tidak benar sama sekali,” katanya ketika disoal peguamnya Hasnal Rezua Merican.

Bekas Naib Presiden PAS itu turut memaklumkan mahkamah bahawa perkataan yang dikeluarkan oleh Mahfuz itu bersifat fitnah serta menjejas reputasinya.

Hasan berkata kenyataan Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena itu me-nunjukkan plaintif seorang yang tidak jujur, bersifat hipokrit serta tidak layak untuk menjawat jawatan politik atau pertubuhan kemasyarakatan.

“Kandungan kata yang serius dan tohmahan itu telah menjejaskan usaha saya untuk melaksanakan kewajipan serta amanah yang diletakkan ke atas saya,” katanya.

Hasan berkata perkataan Mahfuz itu juga berupa fitnah kerana Mahfuz menyatakan bahawa plaintif merelakan dirinya diperguna sebagai perkakas dan alat untuk mencapai agenda politik UMNO dan BN.

Pada 12 April 2012, Hasan memfailkan saman itu atas dakwaan Mahfuz itu yang kemudiannya diterbitkan di beberapa akhbar serta laman portal.

Hasan menuntut ganti rugi am, ganti rugi teladan dan injunksi menghalang Mahfuz mengulangi kata-kata fitnah tersebut.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Nor Bee Ariffin bersambung hari ini. — Bernama