Kerajaan gubal akta khusus kebajikan haiwan

0

KUALA LUMPUR: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah memulakan usaha untuk menggubal akta baharu yang memberi tumpuan khusus kepada kebajikan haiwan sejak 2011.

Timbalan Menterinya Datuk Tajuddin Abdul Rahman berkata kini draf akta tersebut telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara untuk semakan dan persetujuan sebelum dibentangkan di Parlimen.

“Proses penggubalan ini telah mengambil masa dan beberapa peringkat di mana pandangan, pendapat serta teguran daripada pihak yang berkaitan telah dilakukan termasuk kementerian, agensi kerajaan serta pihak dari Sabah dan Sarawak,” katanya ketika menjawab soalan Ignatius Dorell Leiking (PKR-Penampang) dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat di sini, semalam.

Ignatius ingin tahu sama ada kerajaan akan kaji balik undang-undang yang sedia ada berkaitan ‘Animal Cruelty’ (dalam Animal Act 1953) dan sama ada kerajaan mempunyai rancangan untuk menggubal undang-undang khusus mengenai kekejaman terhadap haiwan.

Tajuddin berkata kementerian juga telah membuat pindaan terhadap Akta Binatang 1953 pada tahun lepas berkaitan penalti kepada mereka yang melakukan kekejaman terhadap haiwan.

Beliau berkata mengikut peruntukan sebelum ini, penalti maksimum dikenakan hanya RM200 tetapi dengan pindaan baharu itu penalti maksimum RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali, boleh dikenakan terhadap pesalah. — Bernama