Pembinaan balai bomba di Daro tamatkan penantian penduduk

0

SIBU: Ahli Dewan Undangan Negeri Daro Murni Suhaili menyambut baik pembinaan sebuah balai bomba Kategori D di Daro memandangkan pembinaan itu amat dinanti-nantikan penduduk di situ.

Menurut Murni, pembinaan balai itu amat perlu memandangkan balai bomba terdekat terletak di Mukah.

“Jika berlaku kebakaran, ia mengambil masa sekurang-kurangnya dua jam untuk bantuan sampai ke Daro. Apabila bomba sampai, semuanya sudah habis musnah terbakar,” ujarnya kepada pemberita, semalam.

Murni memberitahu, setelah siap nanti balai bomba Daro itu, ia dapat memberi khidmat kepada penduduk di kawasan Matu. Memandangkan masih terdapat rumah dan bangunan kedai dibina menggunakan kayu di pekan itu, jelas Murni, pembinaan balai bomba itu tepat pada masanya.

“Di samping itu, terdapat 60 rumah panjang di dalam DUN Daro amat memerlukan bantuan jika berlaku kecemasan,” jelasnya sambil menambah beberapa rumah panjang telah dilengkapi dengan kemudahan bagi memadamkan kebakaran.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Sarawak, Nor Hisham Mohammad berkata, balai bomba Kategori  D itu akan mempunyai lima anggota sepenuh masa dan dibantu  anggota bomba sukarela.

“Balai ini dilengkapi dengan sebuah jentera bomba,” ujarnya.