296 kampung tradisi diukur sejak 2000: JTS

0

KUCHING: Jabatan Tanah dan Survei (JTS) telah mengukur sebanyak 296 kampung tradisi di negeri ini sejak ia mula dilaksanakan pada tahun 2000.

Timbalan Pengarah Pengurusan JTS Brahim Lumpu berkata, daripada jumlah itu sebanyak 40,177 surat hak milik tanah di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri telah dikeluarkan kepada pemiliknya.

“Bagi Kuching, sebanyak 86 kampung tradisi telah disukat dengan 16,413 telah dikeluarkan hak milik tanah dan hari ini (semalam) tambahan sebanyak 172 hak milik tanah diserahkan kepada penduduk Kampung Lumut,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyerahan Surat Hak Milik Tanah Seksyen 18 bagi Kampung Sungai Lumut oleh Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar Kedua Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan di sini, semalam.

Tambah Brahim, surat hak milik tanah amat penting sebagai instrumen undang-undang bagi mengukuhkan hak pemilik tanah sekali gus usaha kerajaan yang prihatin dengan isu-isu pemilikan tanah rakyat.

Sementara itu, Ketua Kampung Sungai Lumut Hazemi Sahari dalam ucapannya memohon kerajaan agar melakukan perimeter persempadanan terhadap lima buah kampung di Santubong supaya lebih teratur.

“Antaranya persempadanan di Kampung Santubong, Kampung Sungai Lumut, Kampung Sungai Batu, Kampung Sungai Bedaun dan Kampung Buntal.

“Ia memerlukan persempadanan supaya lebih teratur dan mengikut acauan kerajaan dalam arus pembangunan,” katanya.