Kumpul, hantar segera nama mangsa banjir

0

Ia untuk memudahkan pengagihan bantuan RM500 setiap keluarga terjejas, kata Shafie

Oleh Connie Sylvia Mesa //

LAWAS: Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menggesa setiap wakil pegawai daerah kawasan Lawas mengumpul dan menghantar senarai mangsa banjir dengan segera untuk memudahkan pengagihan bantuan RM500 setiap keluarga terjejas.

Katanya ia perlu dilakukan secepat mungkin dan sebaiknya dalam tempoh sehari hingga seminggu.

Shafiie berkata kementeriannya bekerjasama dengan kerajaan negeri bagi memperuntuk tapak perumahan melepasi paras banjir di negeri tertentu bagi membantu membina semula rumah musnah akibat banjir baru-baru ini.

“Kerajaan akan membina rumah yang bernilai RM48,000 dengan reka bentuk baharu daripada Jabatan Kerja Raya yang dijangka bermula di Kelantan dan Pahang minggu depan dan dilancar oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

“Mangsa memerlukan pembaikan rumah akan menerima bantuan bernilai maksimum RM10,000 tertakluk kepada pengesahan pegawai kementeriannya,” katanya pada pembentangan bantuan kepada mangsa banjir di Lawas di Dewan Masyarakat Kampung Patrikan di sini, semalam.

Menurut Shafiee, mangsa memilih untuk membina semula rumah di tapak sama, akan dibantu dengan menggunakan bahan binaan khususnya tiang yang lebih menahan impak banjir.

Jelas beliau, agensi berkaitan juga diingatkan agar mengumpul dan menghantar laporan kerosakan akibat banjir kepada kementerian dan agensi kerajaan termasuk Majlis Keselamatan Negara dan Unit Perancang Ekonomi.

Justeru katanya, kerajaan pusat akan memperkenal reka bentuk rumah selamat daripada banjir di Kelantan dan Pahang bagi membolehkan penduduk berhadapan dengan bencana banjir berlaku akibat perubahan cuaca yang turut mempengaruhi Malaysia.

“Gelombang banjir berlaku melanda negara terutama di Sabah dan Sarawak ketika ini menyedarkan kita untuk lebih bersedia dan melakukan persiapan lebih baik bagi menghadapi kesan perubahan monsun,” katanya.

Beliau menggesa kerajaan negeri menyedia tapak yang lebih tinggi untuk pembinaan semula rumah termasuk bangunan rumah yang dapat mengelak daripada dilanda banjir.

Sehubungan itu, beliau turut meluluskan peruntukan bernilai RM850,000 bagi keperluan segera dalam membersihkan saliran perparitan, pembaikan jalan raya, benteng dan kerja-kerja lain termasuk membeli bot kecil di Kampung Patrikan, Kampung Bangkatan, Kampung Masjid Baru, Kampung Muncu, Kampung Long Tukon, Long Tuan, Kampung Tanjong Pagar dan Kampung Manang-Kampung Sasa.

Sementara itu, Ahli Parlimen Lawas Datuk Henry Sum Agong berkata senarai projek segera akan dikemukakan secepat mungkin untuk pengagihan peruntukan berkenaan.

Terdahulu Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar Kedua Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan menggesa Pegawai Daerah Lawas Hussaini Hakim untuk mengumpul senarai penerima dan laporan kerosakan banjir bagi diserahkan segera kepada pihak berkuasa.

Dalam pada itu, Shafie turut mengagihkan bantuan kepada mangsa banjir seperti bantuan peralatan persekolahan dan peralatan pembersihan kepada penduduk yang terjejas.