Ketua kampung pikul banyak tanggungjawab: Anyi

0

MIRI: Pelantikan sebagai ketua kampung tidak harus dianggap sebagai satu keistimewaan sebaliknya merupakan peluang untuk memajukan kampung, penduduk dan kawasan masing-masing.

Ahli Parlimen Baram Anyi Ngau berkata, jangan anggap menjadi ketua kampung adalah satu keistimewaan dan peluang mengambil kesempatan.

“Ada tanggungjawab yang harus ketua kampung pikul dan ia mesti selari dengan undang-undang yang ditetapkan kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu majlis penyerahan sijil pelantikan dan lanjutan ketua kampung di Telang Usan bertempat di Pejabat Residen Miri pagi semalam.

Kata Anyi, antara tanggungjawab perlu dipikul ketua kampung ialah tidak bersikap pilih kasih terhadap penduduk ketika menjalankan tugas.

“Dengar pandangan orang lain tetapi biarkan cakap kosong yang negatif. Jalankan tanggungjawab selagi tidak terpesong daripada landasan yang dituntut,” katanya.

Beliau pada masa sama mengharap semua ketua kampung dilantik semula atau dilantik baharu bagi menjalankan tugas sebaiknya.

“Sebab ketua kampung adalah jambatan penghubung kepada kerajaan dan itu amat penting,” katanya lagi.

Sebab itu beliau suka menyifatkan ketua kampung sebagai fasa pertama peringkat kampung atau rumah panjang dalam menjalankan peranan memajukan masyarakat.

Turut hadir pada majlis adalah Ahli Dewan Undangan Negeri Telang Usan Dennis Ngau Jok, Setiausaha Politik Ketua Menteri Robert Laing Anyie, Ketua Masyarakat Orang Ulu Baram Temenggung Joseph Ngau Lian dan Temenggong Elizabeth Deng serta Timbalan Residen Miri Emang Oyo Emang.