Tol Jambatan Lanang mungkin dimansuhkan

1

Oleh Reno Benjamin //

Ia bagi faedah semua rakyat negeri ini, khususnya bagi pengguna jambatan itu setiap hari

ANGPAU: Wong (kiri) mengagihkan angpau kepada kanak-kanak yang hadir pada Majlis Sambutan Tahun Baharu Cina UPP Bukit Assek malam kelmarin. Turut kelihatan Siek serta Michael Lau.

SIBU: Tol di Jambatan Lanang mungkin akan dimansuhkan bagi faedah semua rakyat negeri ini, khususnya bagi pengguna yang menggunakan jambatan itu setiap hari.

Menteri Kewangan Kedua Dato Sri Wong Soon Koh berkata, Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem sentiasa mengutamakan kepentingan rakyat apabila membuat sesuatu keputusan melibatkan rakyat secara keseluruhan.

“Kita yakin Ketua Menteri akan berpegang pada janji beliau dan akan menyelesaikan isu tol ini mengikut kehendak semua rakyat.

“Dalam erti kata lain, kemungkinan tol di Jambatan Lanang akan dimansuh bagi faedah penduduk Sibu, Meradong, Sarikei serta semua pengguna,” ujarnya kepada pemberita ketika ditemui pada Majlis Sambutan Tahun Baharu Cina (TBC) Parti Rakyat Bersatu (UPP) Cawangan Bukit Assek, malam kelmarin.

Wong yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Kemajuan Masyarakat berkata, isu tol Jambatan Lanang itu akan diselesaikan dengan semangat Barisan Nasional (BN).

Kabinet negeri sebelum ini telah mengambil langkah untuk membincangkan isu tol Jambatan Lanang dengan pihak konsensi terbabit dengan dua pilihan sama ada dikurang atau dimansuh.

Sementara itu ujar Wong, semua ahli UPP perlu bekerja keras untuk mendapatkan sokongan serta kepercayaan rakyat terhadap parti tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bawang Assan ini berkata, ini bagi memberi kepercayaan serta keyakinan kepada pemimpin BN untuk melihat calon-calon UPP sebagai calon yang boleh menang pada Pilihan Raya Negeri akan datang.

“Namun kita menyerah kepada pucuk pimpinan BN terutama Ketua Menteri untuk membuat pilihan calon yang akan bertanding nanti,” jelasnya sambil mengulangi UPP merupakan sebahagian daripada keluarga BN.

Sambutan TBC UPP Bukit Assek malam kelmarin turut dihadiri Pengerusi UPP Dudong Datuk Tiong Thai King, Pengerusi UPP Pelawan Kapitan Datuk Janet Lau, Pengerusi UPP Bukit Assek Siek King Kuong, Setiausaha Politik Ketua Menteri Andrew Shilling dan Pau Kiew Chuan, pengerusi penganjur majlis Michael Lau serta yang lain.