RIAZ FC sahut cabaran pertahan kejuaraan

0

KUCHING: Riaz FC adalah pasukan bola sepak yang baharu bertapak di Kuching di bawah naungan Graman Ausi Kanang.

Pasukan yang ditubuhkan pada 2013 dan diketuai oleh Abdul Rahman Mohamad sebagai kapten pasukan dan disertai seramai 25 pemain.

Riaz layak ke perlawanan Akhir Piala Juara-juara Liga Petrajaya pada 8 Mac 2015 dan seterusnya dinobatkan selaku juara kejohanan.

Pasukan itu sedang beraksi dalam Liga Kuching yang telah pun membuka tirai liga pada Sabtu lalu menentang skuad gergasi Petra Giant dengan keputusan seri 3-3.

Pada final lalu, Riaz FC mengalahkan pasukan serba bintang Axis FC.

Riaz banyak menguasai pada awal permainan mendahului dengan 2-0 pada separuh masa pertama, kedua- dua gol dijaringkan oleh penyerang Sufizal Ismail.

Pada separuh masa kedua, perlawanan semakin rancak dikuasai oleh pasukan Axis dan berjaya merapatkan kedudukan dengan 2-1.

Kemenangan seakan-akan berpihak kepada pasukan Riaz tetapi di penghujung perlawanan Axis dihadiahkan sepakan penalti menjadikan kedudukan seri 2-2.

Perlawanan bersambung semula sehingga penentuan sepakan penalti dan Riaz dinobatkan sebagai juara dengan keputusan jaringan 5-4.

Pengendali Riaz, Mohd Mor Mahli melahirkan rasa gembira dengan kemenangan pasukan yang turun sebagai ‘underdog’ dan mengatakan kejayaan adalah hasil usaha gigih setiap pemain tanpa tekanan dan semangat berpasukan tinggi walaupun mereka pertama kali digabungkan dalam satu pasukan.

Riaz diperkuatkan dengan barisan pemain lama dan baharu diketuai pertahanan kental, Abdul Rahman Mohamad dan barisan pemain pemain mewarnai kancah bola sepak sekitar Kuching.