ASEAN perlu kemuka naratif kesederhanaan untuk bendung ekstremisme

0

KUALA LUMPUR: ASEAN perlu mengemukakan naratif kesederhanaan, harapan dan keamanan yang positif untuk membendung ekstremisme di tengah-tengah ancaman oleh pihak yang kononnya digelar ‘Negara Islam’.

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak berkata malangnya, beberapa warganegara ASEAN bergabung tenaga dengan mereka di Syria dan Iraq untuk melakukan kekejaman atas nama Islam.

“Mereka ini, sudah tentulah, terpesong dengan tragisnya, dan kita dengan sepenuh hati mengutuk perbuatan mereka,” katanya ketika berucap merasmikan Sidang Kemuncak ASEAN Ke-26 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini, semalam.

Najib berkata pernyataan untuk menolak provokasi dan keganasan adalah tidak mencukupi.

“Kita tahu, daripada sejarah dan masa kini kita, cetusan ekstremisme boleh merebak menjadi api membara.

“Cakap-cakap yang tidak bertanggungjawab dalam kalangan orang ramai boleh membawa kepada penganiayaan terhadap golongan minoriti yang telah menjadi sebahagian daripada masyarakat di rantau kita sejak berabad-abad lamanya. Ini juga patut kita kutuk,” katanya.

Oleh itu, kata Najib, adalah penting bagi Sidang Kemuncak itu untuk menerima pakai Deklarasi Langkawi mengenai Gerakan Kesederhanaan Global kerana rantau ini tidak terlepas daripada ancaman ekstremisme.

Menurut Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman Malaysia, Deklarasi Langkawi itu bertujuan untuk mengukuhkan perpaduan ASEAN dan peranan utamanya dalam mengekalkan dan menggalakkan keamanan, kestabilan, keharmonian dan kemakmuran di rantau ini.

Para pemimpin 10 negara anggota ASEAN berada di ibu negara bagi menghadiri sidang kemuncak dua hari itu, yang bermula kelmarin.

Kumpulan serantau itu terdiri daripada Malaysia, Kemboja, Indonesia, Laos, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand, Brunei dan Vietnam. — Bernama